Als je dit ziet, denk je dan niet dat dierenactivisme (zelfs radicaal) gerechtvaardigd is?
Het hangt er van af tegen welke organisatie het gericht is.
Iedereen heeft het recht te protesteren, het wordt een probleem zogauw je er geweld bij gaat gebruiken en acties gaat ondernemen die schaden.
De grootste macht die je in dit verband kan uitoefenen is volgens mij door gewoon simpelweg bepaalde producten niet te kopen en zelfs dan nog zal je onvermijdelijk producten moeten gebruiken die op dieren zijn uitgetest of die zijn ontwikkeld dankzij inzicht welk verkregen is door middel van dierenproeven.
Zelf ben ik vegetariër. Als iedereen die walgt van deze praktijken ook geen vlees zou eten dan zou die vleesindustrie kleiner worden (voor de eigen markt in ieder geval) en/of de omstandigheden van die dieren verbeteren in de hoop zo consumenten terug te winnen. Idem voor leer en bont. Op het moment dat je het koopt dan ben je even verantwoordelijk als de persoon die het dier heeft gefokt en heeft gedood.
Bedenk dat dieren niet alleen een rotleven hebben omdat ze als vlees op jouw bord eindigen. Producten zoals shampoo, tandpasta en medicijnen zijn iha ook getest op dieren.
Veel medische kennis is verkregen door dierproeven te doen en jij profiteert van deze kennis wanneer jij behandeld wordt als patiënt, dat hoeft nog niet eens gepaard te gaan met medicijngebruik.
Het is maar zeer de vraag ofdat wij zonder dierenproeven kunnen, het zou oa een ramp zijn voor de medische wetenschap. Ook die activisten profiteren vaak van het resultaat van de dierproeven. Als ze dan toch moeten gebeuren, dan zo weinig mogelijk; niet 100 onderzoeksinstellingen die hetzelfde onderzoeken. Altijd dienen mi de dieren zo behandeld te worden dat ze zo weinig mogelijk leiden en dat ze buiten de proeven zelf zeer goed verzorgd worden, rekening houdende met hun natuurlijk gedrag en habitat.
Zolang dit onvoldoende het geval is vind ik protest terecht maar dit dient in ons democratisch bestel altijd wreedzaam te verlopen, zonder geweld, zonder vandalisme, en zonder dieren vrij te laten die dan snel sterven.
Oh, wat betreft huisdieren, dit kan toch perfect samengaan met een prettig leven voor het diertje? Ik heb bijvoorbeeld toch veel honden gezien die volstrekt gelukkig lijken te zijn met hun huisdierenleventje. Ook hiervoor geldt dat je gewoon rekening moet houden met dat dier zijn natuurlijke gedrag en habitat. Niet iedereen is geschikt om huisdieren te houden. Maar ja, hoe bepaal je op een eerlijke wijze met respect voor iemands privacy wie wel en niet geschikt is? Mag de overheid dat bepalen? Zou het zin hebben (ontduiking)?