Ja, voor filosofen is niet veel aanbod.
Maar ook niet erg veel vraag van mensen die ervoor willen dokken denk ik.
Moderator: Rhiannon
Dit is echt een grove overdrijving. Met behulp van de website van het CBS kom ik op zo'n 47% HAVO en hoger (de gemeenschappelijke twee brugklasjaren even niet meegerekend). Het aanbod hoogopgeleiden is dus - ondanks de verloedering in het onderwijs - nog vrij aardig.Er is denk ik ook meer absolute vraag naar laagopgeleide mensen, maar volgens mij zit iets van 60 - 75% van de scholieren op VMBO of lager en maar iets van 10% op VWO. Er is dus ook veel meer aanbod van laagopgeleide mensen
Nee, ik was misschien niet duidelijk, natuurlijk heb je dat niet gezegd. Het was een vraag mijnerzijds. 't Antwoord moet mijns inziens zijn dat sturing mogelijk is, maar in zeer beperkte mate.Dat heb ik niet gezegd, ik ben er zelfs van overtuigd dat sturing mogelijk is.Marco van Woerden schreef:Dus daar lijkt alles op neer te komen, of, met andere woorden: de politieke pogingen om sturing te geven aan deze maatschappelijke processen worden volledig overwoekerd door de economische machten? Dat is natuurlijk volledig een ander onderwerp.
Precies zoals je zegt, de situaties zijn onvergelijkbaar, omdat de boer op een heel ander niveau stress heeft dan de minister-president. Iedereen heeft zijn eigen terrein en zijn eigen capaciteiten; het is niet voor niets dat de één nooit theoretisch astrofysicus kan worden, terwijl de ander drie nobelprijzen binnensleept. Er zijn nu eenmaal verschillen in bevattingsvermogen en intelligentie.het hangt natuurlijk vd frequentie en intensiteit af. een paar weken druk werkschema hebben (boer die oogst) lijkt me toch minder te zijn als onze minister die dag in dag uit onder zware druk staat en soms beslissingen moet nemen die miljoenen mensen aanbelangt.Marco van Woerden schreef:Goed, verantwoordelijkheid veroorzaakt stress. Vraag: heeft een timmerman nooit last van stress? Of de slotendregger, als hij ziet hoeveel oppervlakte sloot hij nog moet dreggen op een dag? Natuurlijk hebben deze mensen daar last van. En toch krijgt bijvoorbeeld de tomatenboer daarom niet meer betaald voor zijn tomaatjes. Ik geloof daarom niet dat stress een belangrijke factor is.
redelijk onvergelijkbaar.
Staat een tandarts of accountant onder meer druk dan een bouwvakker die hard moet werken om een deadline te halen?
Precies! Dus de vraag naar die hooggeschoolden neemt af, dus hun salaris moet omlaag. En dit gebeurt niet, dus is die vraag/aanbod theorie onvolledig of verkeerd.hooggeschoolde schoolverlaters zijn gewoon te duur als een een bedrijf hun kennis niet nodig heeft.
Ambtenaren onderhandelen niet? Wat zijn dan die stakingen bij de belastingdienst op dit moment? Bovendien, hoe verklaar je dan dat een hoofd van een overheidsorgaan maximaal 7.933,70 kan verdienen (ambtenaarschaal 18; bron: http://www.werkenbijhetrijk.nl/werkgever/beloningsstructuur/ )? Weinig loon? Het probleem van de weinig verdienende docent is hiermee niet opgelost.Dit is ambtenarij. Zij bieden minder loon voor werkzekerheid. Zij onderhandelen niet en indien hun lonen te laag zijn vinden ze moeilijk of geen personeel. die vallen gedeeltelijk buiten systeem vraag/aanbod van de arbeidsmarkt.Marco van Woerden schreef:Binnen het kader van de vraag/aanbod-theorie zou de docent nu een astronomisch bedrag moeten verdienen, omdat er enorme tekorten zijn in dit beroepssegment.
Hier wil ik wel op reageren. Natuurlijk zijn er excessen, en voorbeelden van laaggeschoolden die het toch ver schoppen. Je kunt je ook opwerken, je kunt ergens beter in worden, je kunt ook geluk hebben, dat ontken ik allemaal niet. 't Gaat mij om de veel grotere, algemene tendens. Als je kijkt naar de hogere salarissen, dan komen die vaker voor bij mensen die intelligent zijn, of in ieder geval een hogere opleiding hebben voltooid (advocaten, tandartsen zijn al genoemd).@ # 10 die ene helft (die gelijk heeft) is de helft van de posts die het over vraag en aanbod heeft, bedoelde ik (de helft van de post verdween misterieus bij plaatsing en het viel me niet op tot nu). Zangtalent is ook schaars, hoef je ook geen hersens voor te hebben (voorbeelden zelf bijbedenken) Om dit te koppelen met intelligentie, vinnik nogal pedant. Je kan veel vragen voor een baan als minister omdat niemand dat zou willen doen, niet omdat je er de hersens voor hebt, dat kwalificeert niet op zich. En filosofen zijnook slim maar bepaald niet de rijkste lui, op een enkele hoogleraar of uitbuiter van huisvrouwen (J. Redfield) na......
Ik vind niet dat de discussie hierover moet gaan, maar alleen puur over de salarisverdeling en de constaring dat een hoog salaris vaak een hogere opleiding impliceert.Verder kan ik uit ervaring zeggen dat 'slim' zijn niet per definitie een goede baan of inkomen tot gevolg heeft evenmin als 'minder slim' zijn een lagere baan of inkomen tot gevolg heeft.
Zie deze wetenschappelijke publicatie. Op pagina 2 staat een tabel (op basis van data verzameld door Stichting Loonwijzer) waaruit blijkt dat hogeropgeleiden meer verdienen. De Algemene Bijstandswet, Nadere Regelgeving (1996) meldt ook expliciet dat salaris wordt bepaald door opleidingsniveau en werkervaring. Ook carrieretijger plaatst dat deze twee factoren bepalend zijn. Een wetenschappelijk document van de European University Institute spreekt op pagina 3 van "hogeropgeleiden die genoegen nemen met minder salaris".Dus ik vraag me af of de constatering van Marco in beginsel juist is.
yeps maar niemand zegt dat hogeropgeleiden per definitie hoger begaafd zijn.Natuurlijk, de wereld is dynamisch en er zijn altijd meer factoren te betrekken bij het model, maar de teneur lijkt me duidelijk. Hogeropgeleiden verdienen vaker meer.
Je interpreteert me verkeerd ja. Ik wil gewoon een wetenschappelijk antwoord op de vraag waar dat salarisverschil tussen verschillende opleidingsniveaus nu vandaan komt. Zelf ben ik geen econoom, maar dat weerhoudt me er niet van een vraag te stellen op dit gebied en zelf wat redeneringen erover te houden.Of interpreteer ik je verkeerd?
Toch is vraag en aanbod de meest bepalende factor. Daar waar hoogopgeleiden relatief minder verdienen functioneert de markt niet goed. Je ziet dan ook dat er enorme tekorten onstaan in het onderwijs. Dit puur omdat academici in het bedrijfsleven wel een marktconform salaris kunnen verdienen en in het onderwijs niet. Kennelijk willen burgers en overheid niet genoeg betalen om voldoende leraren aan te nemen.Marco van Woerden schreef:Je interpreteert me verkeerd ja. Ik wil gewoon een wetenschappelijk antwoord op de vraag waar dat salarisverschil tussen verschillende opleidingsniveaus nu vandaan komt. Zelf ben ik geen econoom, maar dat weerhoudt me er niet van een vraag te stellen op dit gebied en zelf wat redeneringen erover te houden.
Tot nu toe kan ik - op basis van alle berichten - alleen maar concluderen dat de economische wetenschap nauwelijks antwoord geeft op mijn vraag, omdat ik dat vraag/aanbod-gepraat veel te simplistisch vind (en daardoor ook gewoon onjuist), zoals ik hierboven al heb betoogd. Verder heb ik nu de hypothese ontwikkeld dat hogeropgeleiden meer verdienen, omdat we dat nu eenmaal niet meer dan terecht vinden. Werken met je hoofd is altijd beter dan werken met je handen. Ofzo.