Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Elmo
Artikelen: 0

Re: Hoe ontstaat materie.

Losse quarks komen niet voor in de natuur (dat wil zeggen: volgens de theorie mag het niet, en ze zijn experimenteel nog nooit gezien). Maar een losse quark heeft inderdaad straal 0. Het feit dat 3 quarks straal > 0 hebben, komt omdat ze een interactie met elkaar aangaan.

Voorbeeld uit het dagelijks leven: Als jij ergens staat, dan neemt jouw lichaam op de grond een circeltje met een straal van ~30 cm in. Nu kom je twee vrienden tegen (elk met een vergelijkbaar klein oppervlak op de grond) en jullie gaan met elkaar praten. Automatisch vormen jullie dan een circel (staande receptie!) en het omsloten oppervlak van die circel is veel groter dan de 3 individuele circeltjes.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk...
Never underestimate the predictability of stupidity...
Rogier

Hmja, ik snap waar je naartoe wilt, en ik kan me ook best voorstellen dat door een interactie de oppervlakte of het volume groter wordt. Maar eigenlijk vind ik het uberhaupt raar dat er iets kan bestaan met grootte 0... waar zit 'em dan eigenlijk het verschil in tussen een quark, een lepton of een boson, als er ruimtelijk gezien kennelijk "niets" is?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Elmo

In hun eigenschappen (lees: quantum-getallen). Hierbij moet je denken aan de rustmassa, de lading, de spin, het baanmoment, en nog wat andere exotische naampjes (kleur, leptongeneratie-getal, ...) die je waarschijnlijk nog nooit gehoord hebt.... :shock:

Dit is een heel goede site met erg veel uitleg!

Maar ook voor deze site geldt natuurlijk dat alles beschrijvend is. En als je complexe quantummechanica in woorden probeert samen te vatten, dan gaat er altijd onderliggend begrip verloren.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Terug naar “Natuurkunde”