Gast schreef:hallo ik ben miriam ben 15 jaar nou word 1 mei 16, en ben 1.65 , 54 kilo en ik vind dat egt klein vergeleken met hoe lang me vriendinen zijn, ik dnek dat het komt door dat ik niet goed eet, omddat ik niet veel dingen lust en niet echt gezond eet , en ik probeer nu wel wat meer te eten gelukkig , en zou dat er mee te maken hebben dat ik niet lang ben ?, en wat kan ik doen om er voor te zorgen dat ik wat ga groeien?
kunt u me misshcien helpen?
alfast bedankt
1m 65 is wel wat kleiner dan gemiddeld maar altijd nog een hele normale lengte voor een meisje hoor, jouw gewicht is overigens perfect in orde voor jouw leeftijd en lengte. Ofdat er een verband is tussen jouw voeding en jouw lengte daar kan ik alleen maar naar speculeren en dat doe ik niet, daar heb jij niets aan. Als je wilt weten ofdat je nog gaat groeien en hoe veel je nog ongeveer kan groeien dan kan je eventueel een röntgenfoto laten maken. Hiervoor zal je waarschijnlijk via de huisarts een afspraak moeten maken. Aan de botten kunnen ze zien hoe veel je nog ongeveer zal groeien. Dit hebben ze bij mij ook gedaan maar dan juist omdat ik nogal groot ben (1m98) en dat problemen had kunnen geven als ik nog groter zou zijn geworden (kleding, schoeisel, meubillair, auto's, judo enz.). Nu al ondervind ik probleempjes door mijn grote lengte. Met jouw lengte daarentegen zijn er geen of weinig practische problemen.
In het algemeen gesproken: veel factoren hebben invloed op iemands uiteindelijke lengte. Voeding is één van die factoren, er zijn bijvoorbeeld ook veel genen bij betrokken (multifactorieel noemen ze dat).
Sowieso is een goede voeding enorm waardevol voor de gezondheid. Als jij veel 'dingen' niet lust dan moet je dat probleem toch eens oplossen. Ofwel heb jij de pech dat jouw ouders (moeder?) net dat klaarmaken wat jij niet lust, ofwel ben je te kieskeurig, hebben jouw ouders daar te veel aan toegegeven en heb je daardoor jouw smaak te weinig ontwikkeld.
Veel smaken die een mens oorspronkelijk niet lekker vindt kan hij leren waarderen door het af en toe eens te eten en dan steeds vaker te eten. *
Hoe dan ook, doe iets aan jouw eetgewoonten. Praat er eens over met jouw ouders en geef aan dat je graag gezonder wilt eten.
Dat is dus dat je botten op een paar plaatsen worden gebroken, dan wordt je uitgerekt en dat moet dan dichtgroeien. Dat is, zoals je begrijpt, heel erg pijnlijk en volgens mij wordt je nooit meer zo mobiel als eerst. Voor verdere info moet je naar je huisarts gaan, die kan het je veel beter vertellen. En lang zijn is ook niet alles, ik ben 16, 1.96 en ik vind het vreselijk [rr]
Ik ben niet op de hoogte van de evt complicaties maar inderdaad werkt de behandeling op deze manier. In alle eerlijkheid, dat vind ik niet de moeite waard met zo'n lengte als bij Mirjam het geval is.
De verzekering zal het in ieder geval niet betalen als je in Nederland al bij een arts terecht zou kunnen voor zo'n behandeling. Dit gebeurt veel in (oa?) China maar in Nederland is het ongebruikelijk.