Waarom zou je dieren wel mogen schaden en mensen niet? Ik vind vrijheid een zeer belangrijk goed, en ik ben tegen overregulatie, maar soms dien je ethiek gewoon te verankeren in wetgeving. Misschien is dit hier een brug te ver, maar dieren mogen best bescherming genieten.
Ik wilde hier niet te diep op in gaan, omdat dit niet het huidige onderwerp is, maar laat ik er toch iets over zeggen. Ik vind niet dat dieren rechten hebben. Naar mijn mening zijn dieren bezit, en hebben ze niet meer waarde dan bezit. Natuurlijk komen er emotionele baden, maar dat betekent enkel dat het bezit een emotionele waarde kreeg.
De maatschappij is een manier voor mensen om met elkaar om te gaan, en dieren horen niet in dit beeld. Wetten zijn regels, waarbij plichten worden gecreëerd zodat er rechten komen. Aangezien dieren niet in dit systeem zitten, worden er plichten op mij gestapeld, omdat dierenliefhebbers het recht willen hebben een gerust gevoel te hebben voor hun huisdieren. Ik heb geen zin om mijn persoonlijkheid aan te passen zodat een handje vol mensen zich beter voelen.
Dit betekent niet dat ik de schedels van zeehondjes wil inslaan voor de lol, maar wel dat men wat mij betreft gewoon vlees mag eten, dierenproefen mag doen en bond van ze mag maken.
Ik hoop dat dit niet te bot over komt.
als zo'n boer ervan overtuigd is dat zijn geitje het allemaal best leuk vindt, hoeveel controle kan er worden uitgeoefend om er zeker van te zijn dat hij voor het slapen gaan niet nog eventjes naar de stallen trekt? (Ik hoop dat ik het eventjes plastisch mag uitdrukken.)
Sorry, kun je dit punt anders verwoorden? Ik begrijp niet helemaal wat je ermee wilt zeggen.
''Religion is the worship by man of a creator for bestowing his existence. But, man is nothing but the product of nature; so this gratitude is misdirected. If nature is so admirably able to control everything then we need no foreign agent. (de Sade)