goedenavond mede forum gebruikers
Ik zat net eens te denken, en die bedacht ik het volgende: zou het mogelijk zijn om zelf een radiotelescoop te bouwen waardoor je iets kan " zien".
groetjes joeri
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Tsja, waarom niet? Kwestie van de juiste spullen en juiste technieken. Het zal alleen loeiduur worden gok ik zo.
Zelfbouw kan je zo goedkoop of zo duur maken als je wil .tsja daar zit dan een groot probleem.
Ik dacht juist misschien is dit goedkoper dan een gewone telscoop, maar dat is dus niet zo.
jazeker, er zijn schotelparken waar dit effect gebruikt wordt. in de radio techniek gebruiken we vaker het "stacken" van antennes.Een man uit een film (welke weet ik niet meer) verbond eens alle schotelantennes in de stad zodat hij 1 grote radio telescoop kreeg. Is dit echt mogelijk, en zou het dan echt werken?
Je hebt dan een mooie radiotelescoop, maar ik denk niet dat je er veel mee zult opvangen. De signalen zijn zo extreem klein dat ze soms zelfs moeilijk waarneembaar zijn met telescopen met een diameter van meer dan 10 meter. En hoe wil je je telescoop gaan isoleren voor alle andere radiosignalen van de aarde? Normaal worden grote radiotelescopen geplaatst in een gebied waar het 'radio stil' is, dus met geen enkel radio station die signalen in dat gebied afgeeft. Alleen zijn die gebieden niet snel te vinden als je er zelf niet voor kan zorgen dat ze radio stil wordenBrinx schreef:Volgens mij is het best simpel, eigenlijk. Stappen:
- Kies op welke golflengte je wilt waarnemen
- Kies je reflecterend materiaal op basis van deze golflengte (kippegaas bijvoorbeeld)
- Vorm een antenne van de juiste diameter en vorm (parabolisch)
- Plaats een antenne, gevoelig voor je gekozen golflengte, in het brandpunt van je 'schotel'
- Hang een of ander registratie-apparaat aan de antenne, waarmee je zelf de intensiteit van de opgevangen radiostraling kunt meten (de antenne kan dus ook gewoon een huis-tuin-en-keuken radio zijn, afgestemd op een bepaald station!)
- Kijk/luister hoe sterk het signaal (de ruis) is wanneer je de schotel + antenne in verschillende richtingen laat wijzen
Met die laatste stap ben je eigenlijk al aan het 'kijken' door je radiotelescoop.
Dan zou ik zeggen.. trek een monteurspak aan en doe net alsof je elke schotel in de stad komt reparerenkalexje schreef:jazeker, er zijn schotelparken waar dit effect gebruikt wordt. in de radio techniek gebruiken we vaker het "stacken" van antennes.
in theorie dus gewoon mogelijk, maar in de praktijk op z'n mc gyvers niet zo simpel uit te voeren.
dus wat je zegt is dat ik een schotel moet gaan kope is er nix kleins en simpel te maken ofzo ?Brinx schreef:Natuurlijk, voor een echt gevoelige radiotelescoop zul je wat meer trucjes uit de kast moeten halen. Maar het leuke van een schotelantenne is nou juist dat die extra gevoelig is voor signalen uit een zeer beperkte richting: ook al heb je dus last van omgevingsradioruis, dan nog kun je relatief zwakke bronnen oppikken wanneer je schotel goed gevormd is. Hoe zwak precies, dat hangt dan weer van de 'gain' van de antenne + schotel af.
Je zult er vast geen bliepend pulsartje mee kunnen vinden, maar bijvoorbeeld wel het gekraak en gerommel van de zon in dat spectrum. Ook al leuk!
Een man uit een film (welke weet ik niet meer) verbond eens alle schotelantennes in de stad zodat hij 1 grote radio telescoop kreeg. Is dit echt mogelijk, en zou het dan echt werken?