Afgezien of er werkelijk een probleem is met klimaat, of dit doorzet, natuurlijk is of door menselijke invloed, het wordt nu daadwerkelijk op de politieke agenda gezet. Dit betekent (waarschijnlijk) dat de belastingbetaler en de consument met kosten krijgen te maken voor het terugdringen van CO2 uitstoot.
President Bush presenteerde vorige week een plan voor het terugdringen van, in het bijzonder, de consumptie van benzine in de VS, en hiermee ook de CO2 uitstoot. Dit lijkt me een goede zaak gezien al die zware V8 motoren die daar rondrijden. Echter het congres heeft bepaald dat het plan verder dient te worden uitgewerkt. Men stelde: hoe kan iemand strafbaar zijn voor het uitstoten van een gas wat al natuurlijk voorkomt in de atmosfeer. Dit lijkt misschien een flauwe actie, maar als je er over nadenkt, raakt het mijn inziens wel een kern. Namelijk;
Kan je de bevolking / bedrijfsleven laten betalen voor de uitstoot van een gas wat natuurlijk voorkomt in de atmosfeer?.
Als je de CO2 wilt terugdringen, wat is dan een acceptabel niveau van het CO2 in de atmosfeer waarbij we geen probleem meer hebben?. M.a.w. hoe lang moet je blijven betalen?.
Uit het recentelijk verschenen rapport van het IPCC wordt gesteld dat de mens met een zekerheid van 90% verantwoordelijk is voor 25% van de opwarming. Afgezien van de andere 75% (die dus waarschijnlijk natuurlijk is, en hierdoor zal de reductie van 25% nog inhouden dat het klimaat opwarmt), kan je iemand laten betalen / straffen als je een zekerheid hebt van 90% dat hij ergens verantwoordelijk voor is?.
Ik denk dat als men (groepering of bedrijfsleven) een rechtszaak begint tegen eventuele financiële maatregelen voor het bedrijfsleven of de bevolking door regeringen, het hele CO2 terugdringen wel eens onder de tafel kan worden geveegd.