Even als mosterd na de maaltijd een berekeningetje om dat getal van 584 toe te lichten. Ik neem voor beide planeten perfect circulaire banen aan, voor Venus een omlooptijd van 224 dagen en voor de Aarde een omlooptijd van 365 dagen.
De beginsituatie is dat Venus tussen de Aarde en de Zon in staat (superieure conjunctie heet het, geloof ik). Als we nu 224 dagen wachten heeft Venus een heel rondje rond de Zon beschreven, maar de Aarde zit nog ergens op iets van twee derde (om precies te zijn 224/365 deel) van zijn omloop. Voordat Venus weer tussen de Aarde en Zon in staat moet Venus dus op zijn minst ook nog die boog beschrijven (224/365 deel van een omloop). Maar wanneer Venus dat gedeelte heeft afgelegd is de Aarde tegen die tijd natuurlijk weer een stukje verder opgeschoven, enzovoort. De uitdrukking voor de tijd totdat Venus weer tussen Aarde en Zon in staat, gemeten vanaf de beginsituatie, kun je uitdrukken als de som van een geometrische rij:
\(T = \sum_{n=0}^{\infty} 224 \cdot \left( \frac{224}{365} \right) ^ n \)
Met de standaardformule voor de som van een geometrische rij (is te googlen
) komt de som uit op ongeveer 579.86 dagen. Niet precies 584 vanwege de aannames natuurlijk, maar aardig in de buurt.
[edit]: Haha, Jan's methode is een stuk sneller zie ik nu.