Ik zie nog steeds niet in waarom niet. Maar als we de redenering doortrekken...Zo is het ook erg voor dieren maar doen die dieren er wel toe?
Wat doen die er dan toe? Wie weet komen de aliens ons binnenkort opeten, dan heeft het allemaal geen zin gehad.Daarbij komt dat we veel te weinig doen aan honger en schending van mensenrechten.
Dat noem ik dus laksisme. Je schijnt niet te begrijpen dat het milieuprobleem doorgaans het probleem is van de armen. Wij dragen daar toe bij. De vervuiling en opwarming die vooral het westen veroorzaakt heeft desastreuze gevolgen voor de derde wereld, en op termijn ook voor ons. Natuurlijk betekent dat niet het einde van de mensheid. Maar met zo'n houding blijft er straks niet zo veel meer over van die mooie mensheid. Maar misschien is dat wel de oplossing. Hongersnood zal niet meer zo'n probleem zijn als we met een stuk minder zijn. En de dieren die tegen die tijd nog over zijn zullen we heus wel met wat meer respect behandelen.Ja een paar mensen maar er wordt nooit zoveel moeite in besteed als nu opeen met dat milieu probleem. Wat volgens mij geen groter probleem als het honger probleem is. Want als de ijkappen smelten en de aarde warm worden of er zelfs een nieuwe ijstijd aanbreekt betekent dat heus niet het einde van de mensheid. Ookal wordt het ons wijgemaakt van wel. Maar dat is bangmakerij.
Ik moet mijn gebruik van de hyperbool een beetje in de gaten houden... Maar het punt blijft: de mens heeft een nefaste impact op de aarde, en de eerste slachtoffers na de dieren, zijn de armen.Niet zo stellig Ypsilon.
Ik vind het mens-zijn belangrijk, dat wel. Maar als je het gelijkwaardigheidsprincipe (nogmaals, niet gelijkheid) niet opentrekt, krijg je een vrijbrief voor alles en nog wat, en dat is ook voor ons als soort nadelig op lange termijn.Je eigen soort moet je toch als waardevoller beschouwen anders wordt de gehele ethiek nog subjectiever dan deze al is. je menszijn, de waarde die je daaraan ontleent, is wellicht de enige subjectieve waarde die je deelt met de gehele mensheid en wordt daardoor universeel.
Dat stoot me even tegen de borst, daar je mij van dit soort egoïsme kan betichten. Ach, het is eens wat anders dan "naïef idealisme"...En dat de mensen die zogenaamd zo goed bezig zijn alleen maar bezig zijn hun eigen hachje te redden. En helemaal niet aan anderen denken. Ikzelf zie dit als het bewijs van de egoisme van de mens.
Als je de vooruitgang van de mens voorstaat, moet je ook inzien dat de mens niet zomaar kan knoeien met zijn biotoop en de andere wezens die erin leven!