En, heeft dat gestoei al wat opgeleverd?
(sorry voor de bump, maar het is voor het goede doel zullen we maar zeggen)
Ik heb net de boel even nagerekend, en ik heb inderdaad fouten gemaakt bij het evalueren van die dubbele integraal. Het verbeterde resultaat is:Brinx schreef:Toch nog maar even wezen stoeien met dit probleem!
Even ter controle: Voor de gravitatieversnelling die een object ondervindt wanneer het op een hoogte H boven het middelpunt van een schijf met massa M, straal R, en verwaarloosbare dikte zit krijg ik:
\(a_{(tgv-schijf)} = \frac{2M}{R^2} \cdot \left(\frac{1}{h^2} - \frac{h}{(h^{2} + R^{2})^{\frac{3}{2}}}\right)\)Ik heb hier gebruik gemaakt van de dubbele integraal:
\(a(dm) = \int_0^R \int_0^{2pi} \frac{M}{pi R^2} \frac{h}{\sqrt{h^2 + r^2}} \frac{1}{h^2 + r^2} r d\theta dr \)
Of deze kracht op de evenaar groter, kleiner of gelijk aan die op de polen is valt nog te bezien. De aarde heeft als gevolg van haar draaiing bij benadering de vorm die zij zou hebben als zij geheel vloeibaar zou zijn. Deze vorm is alleen stabiel als een opspattend vloeistofdruppeltje loodrecht op het vloeistofoppervlak terugvalt. De schijnbare gravitatieversnelling (gemeten in een met de aarde meedraaiend referentiestelsel) moet dus ook steeds loodrecht op het geïdealiseerde aardoppervlak staan. Deze schijnbare gravitatieversnelling is de resultante van de "echte" gravitatieversnelling (gemeten is een niet met de aarde meedraaiend referentiestelsel) en de centrifugaalversnelling (een schijnversnelling die in het met de aarde meedraaiende referentiestelsel wordt ervaren).Jan van de Velde schreef: ↑zo 23 okt 2005, 16:12
Wie lost dit a.u.b. wiskundig op:
De aarde is niet rond. Dat wil zeggen, ze is geen perfecte bol, maar heeft een beetje een ellipsoide doorsnede, afgeplat aan de polen en uitgedijd aan de evenaar. Gevolg hiervan is dat je gewicht (de kracht waarmee de aardmassa aan jouw massa trekt en v.v.) op de evenaar kleiner is dan op de polen.
eezacque schreef: ↑vr 26 okt 2012, 23:08
Je zou, om de gedachten te bepalen, 'ns een aarde kunnen definieren die uit twee puntmassa's bestaat, met verschillende massaverdeling, en dezelfde afstand. Bepaal voor elke verdeling het zwaartepunt van het systeem, en de gravitatiekracht van het systeem...