Ik ben deze week in discussie getreden met iemand en naar alle waarschijnlijkheid komen wij er niet uit
Het betreft het volgende: Onderin een sluisdeur zit een schuif, deze schuif moet worden opengetrokken. Door het feit dat er aan een kant van de sluisdeur iets minder water staat dan aan de andere kant word van een zijde wat druk uitgeoefend op de schuif.
Toen we naar berekenen overgingen stuiten we op twee verschillende meningen, de andere persoon was van mening dat je voor de berekeningen de kracht neemt die de waterspanningsdriehoek geeft moet gebruiken, een GEMIDDELDE dus. Ik kan mij hier absoluut niet in vinden, naar mijn mening moet je van de hoogste waarde uitgaan, daar word immers de grootste wrijfingskracht geleverd.
Als je een driehoekig stuk beton zou moeten verslepen die aan de voorzijde 2000 N zou zijn en achter 200 N en de wrijfingscoëfficient bedraagt 0.5 dan trek je hem toch ook niet weg met 550 N?? Dan lijkt het mij ook dat je de hoogst mogelijke wrijfing moet overwinnen en dat is dan dus 1000 N.
Maar ik ben ondertusssen wel heel nieuwsgierig geworden wie het bij het rechte eind heeft, en hoop dat iemand uitsluitsel kan geven!