Tja, het antwoord van de Amerikaanse wapenlobby (aangevoerd door de NRA) is simpel: dat deze rampen kunnen gebeuren komt doordat er TE WEINIG wapens zijn. Als de mensen op die school zelf allemaal een wapen hadden gehad, dan had deze moordenaar niet zo lang in de wilde weg kunnen schieten en was hij allang zelf afgemaakt.
Tja - ergens hebben ze met die stelling geen ongelijk. Als er iemand anders met een vuurwapen in die klas had gezeten was het waarschijnlijk na een paar schoten afgelopen geweest voor de dader en had het in dit geval 30 doden gescheeld.
Ik vind dat je criminelen moet laten aanpakken door de politie, en niet door de burgers zelf.
Wat bedoel je met 'aanpakken'? Uiteraard ben ik geen voorstander van burgers die andere burgers gaan executeren om wat voor reden dan ook - maar dat is de amerikaanse wapenlobby ook niet. Het recht op wapenbezit is bedoelt zodat men zich kan verdedigen in acute situaties, niet als handig gereedschap om achteraf wraak te nemen...
Het is nogal een cultuurverschil tussen west-europa en de vs, hier vinden de meeste mensen een pistool doodeng, zelfs als het ongeladen op tafel ligt. Ik denk dat amerikanen het meer zien als een vrij gangbaar gebruiksvoorwerp, en in veel gevallen ook als speelgoed - een beetje blikjes omschieten in de achtertuin is voor zover ik weet een algemeen geaccepteerd tijdverdrijf.
Voor veel amerikanen is wapens verbieden omdat je er een schoolklas mee kan neerschieten zoiets als auto's verbieden omdat je er een rijtje voetgangers mee kunt platrijden.
Overigens is relaxed omgaan met vuurwapens niet alleen iets amerikaans, in het midden oosten schieten ze gerust een paar clips leeg in de lucht om een (bruilofts)feestje wat op te vrolijken.