Goedemorgen,
ik heb me net aangemeld op het forum, en daarom hoop ik ook dat ik deze vraag in de juiste categorie stel.
Ik ben een aantal dagen geleden begonnen met het programmeren van een softwareprogramma, waarmee het mogelijk moet worden om zonnestelsels na te bootsen. Hiermee bedoel ik zoals ons zonnestelsel, de zon plus zijn negen (of acht?) planeten. Het idee is dat mensen dan zelf zo'n systeem op kunnen bouwen en kunnen kijken wat er gebeurt als dat systeem echt zou bestaan (qua baan om de zon van de planeten etc.
Momenteel ben ik zover dat het mij gelukt is om één zon en twee planeten (statisch) weer te geven, maar nu vliegen zij nog in een perfecte cirkel om de zon. Van de zon kan de gebruiker de massa en de diameter invullen, en van de planeet ook. Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om één of andere berekening uit te voeren waardoor uitgerekend wordt wat er met die planeet zou gebeuren.
In mijn zoektocht op internet kwam ik de volgende formule tegen voor de 'gravitational force': Gravitational force = (G * m1 * m2) / (d2). Zoals ik het heb vernomen, kan ik voor G 1 invullen (dit weet ik niet 100% zeker). m1 en m2 zijn de massa's van de ster en de planeet, en d is de afstand tussen de twee.
Ik weet niet zeker of ik met deze formule überhaupt op de goede weg ben, maar ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hiermee zou kunnen helpen. Zelf zal ik uiteraard nog het internet af struinen op zoek naar het antwoord.
Voor de duidelijkheid: het programma dat ik aan het ontwikkelen ben (werktitel 'System Simulator'), zal een open source programma worden.
Met vriendelijke groeten,
Archer aka Michiel