Je kan een hekel hebben aan een zekere spellingsverandering maar dat betekent nog niet dat je het dan maar fout mag doen. Als je een hekel hebt aan belasting betalen kun je daar toch ook niet zomaar onderuit komen? Mijn mening is dat je moet accepteren dat er een zekere spelling correct is en een andere verkeerd en dat het lelijk vinden van een zekere spelling geen reden is om het maar opzettelijk verkeerd te doen.
Het wordt een probleem wanneer de mening van de meerderheid van het volk afwijkt van de mening van die paar man die de spelling bepalen (het wordt slechts door een man of 6 bepaald). Als je geen belasting betaalt dan benadeel je andere mensen en dan ben je een profiteur. Als je bij een enkel woordje zoals quantummechanica bewust de authentieke én 'wetenschappelijke' spelling hanteert dan doe je daar toch niemand kwaad mee?
Op deze manier verschaft het volk feedback naar die paar mensen die voor ons de spelling mogen bepalen en dan kunnen ze daar bij de volgende spellingsverandering rekening mee houden.
Let op, ik maak hierbij een onderscheid tussen eigenwijze spelling met een legitieme reden en slordige spelling.
Dat schrijft Albert niet.
Thx Jan.
Inderdaad, dat schrijf ik niet. Je moet het verschil maken tussen de populatie en een individu. Als een individu slecht spelt dan kan de oorzaak op veel vlakken liggen, het is dan enkel met degelijk onderzoek mogelijk vast te stellen in hoeverre het aan het onderwijs ligt.
Als een hele populatie slechter spelt dan de vorige generatie van hetzelfde volk of slechter spelt dan een andere populatie in dezelfde tijd (de Vlamingen) dan wijt ik dat aan problemen in het onderwijs. Dan nog is het de vraag in hoeverre het probleem bij de leraren Nederlands liggen aangezien zij slechts een deel van het onderwijs vormen. Het aantal uren dat zij per week krijgen bepalen ze zelf niet. Hoe ze die uren moeten invullen wordt voor een groot deel bepaald van bovenaf. In hoeverre ze les kunnen geven is ook nog afhankelijk van de onderwijscultuur. Bijvoorbeeld: als er zo'n klojo in de klas zit, kan de leraar hem dan consequent uit de klas (laten) zetten of zelfs niet meer toelaten of staat de directie van de school dat niet toe?
Verder is het bij de spelling belangrijk dat je het al op de basisschool goed leert (herinner je je nog die slechte taalvaardigheid en rekenvaardigheid bij de pabostudenten?) en dat er ook bij andere vakken zoals geschiedenis wordt gecontroleerd op de spelling. Zo zou een leraar geschiedenis of aardrijkskunde (rare naam overigens) bijvoorbeeld punten kunnen aftrekken wanneer je te veel spelfouten maakt. Dit zou voor een continue aandacht voor spelling zorgen. Die paar leerlingen die écht dyslectisch zijn kunnen dan een vrijstelling krijgen.
Het is dus heel wat genuanceerder dan simpelweg de schuld bij de leraar Nederlands leggen. De leraar Nederlands zit met problemen zoals een beperkte tijd (spelling is slechts één van de vele onderwerpen) en ordeproblemen waardoor zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de lessen daalt. Mijn ervaring op het middelbaar was dat er altijd wel een paar ongemotiveerde asociale leerlingen in de klas zitten die de les verstoren en dat veel andere leerlingen hierdoor afgeleid geraken. Een slechte spelling zou dan ook weleens kunnen wijzen op structurele disciplineproblemen onder de Nederlandse leerlingen wat weer een voortvloeisel is van de schoolcultuur.
Ik herinner mij een reportage van 2vandaag (1-2 jaar geleden, schat ik) waarin ze ouders portretteerden die hun kinderen in Vlaanderen onderwijs laten volgen met grote tevredenheid.