Dit staat natuurlijk gewoon in elk natuurkundeboek van de middelbare school, ik zal mijn antwoorden dan ook kort houden.
Isotopen zijn toch atomen van hetzelfde element maar met een verschillend aantal neutronen. maar zijn ze daarom radioactief ?
Nee dat hoef niet, maar kan wel. Radioactief komt voor als de kern niet stabiel is. de kern met proten en neutronen wordt bij elkaar gehouden door de sterke atoom kracht, als deze ontregeld wordt door ofwel te veel of te weinig neutronen dan kan de kern uit eenvallen. Daar komt energie bij vrij, ofwel radioactief verval.
Een isotoop is een een stof met een neutron te veel of te weinig dan het aantal wat normaal in de natuur voorkomt.
Weet wel dat er verschillende soorten radioactieviteit zijn. alpha, elektronloze heliumkernen. beta, elektron of positron. gamma,
elektromagnetische straling. Verder is er ook nog rontgenstraling maar dat is meer een soort gammastraling.
een radioactieve stof zoals uranium straalt radioactieve straling uit, maar soms hoor ik van "Verarmd Uranium", wil dat dan zeggen dat ze geen straling meer kan uitzenden omdat het geen energie meer heeft ?
Heeft geen zak met energie te maken. Verarmd Uranium heeft 235 neutronen en protonen. de uranium die in de natuur wordt gevonden is u-238. Er moeten dus neutronen af, dat noemt men verarmen. U-235 kan splijten en een kettingreactie te weeg brengen met alle gevolgen van dien.
Verder zie ik soms namen staan van stoffen zoals cobalt-60, cesium-137, americium-24, wat betekenen die cijfers achter de namen van de stoffen?
Die cijfertjes staan voor het aantal neutronen en protonen in de kern. Zoals nu bekent is is het aantal neutronen belangrijk of de kern stabiel is of niet.
Ik weet dat het allemaal een beetje ad hoc is, maar ik stel voor dat je een boek pakt, of even googeld over dit onderwerp want dit is al miljoenen keren opgeschreven.