Wien Ee
Artikelen: 0

Implosie op een chip

Afbeelding

Vloeistoffen in de microkanalen van een lab-op-een-chip zijn voort te stuwen en tegelijk uiterst effectief te mengen door kunstmatig opgewekte cavitatie.

Lees meer ... C2W
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.
eendavid

Re: Implosie op een chip

eigenlijk is dit effect al enkele jaren gekend (The pumping effect of growing and collapsing bubbles in a tube, Yuan and Prosperetti,1999), hoewel de gebruikte experimentele opstelling me nu professioneler lijkt (blijkbaar is dit nu lab-on-chip, in tegenstelling tot Yuan). Weet iemand (toevallig) of er hiernaast nog onderscheid is?
DePurpereWolf

Ja, het pompen door middel van luchtbelletjes word al sinds jaar en dag in een apparaat gebruikt die jij mischien wel op je bureau hebt staan

Spoiler: [+]
Een Canon bubble-jet printer (elke inkjet gemaakt door Canon)

Echter, als je goed kijkt naar de filmpjes is het een niet afgesloten systeem. Een normale ink-jet cartridge werkt door de expansie van de vloeistof door warmte, een minidruppel komt uit de neus, en als de bel weer klapt word er vloeistof van het reservoir terug in gepompt voor de volgende cyclus.

In de filmpjes zie je geen afgesloten systeem, het belangrijkste filmpje is die gene die een vortex oplevert.

Afbeelding

Hier zie je dat er een stroom opgelevert word, enkel doordat de vorm van het reservoir een vortex implementeerd.

Ik zou dit best eens willen maken hier in Ierland.
eendavid

Hoewel ikzelf niet zo'n begaafd experimentator ben, vind ik dergelijke experimenten met snelle camera inderdaad erg tof.

Terug naar “Wetenschappelijk Nieuws”