Leg maar eens uit dan...
Ik kan me daarbij voorstellen dat het een effect heeft als je aan het masseren, drukken, kneden, rekken en strekken gaat. Niet dat ik daarmee geloof dat het een effectieve behandeling is, maar het werkingsmechanisme is in ieder geval ietwat plausibel - wellicht vergelijkbaar met fysiotherapie?
Dat maakt chiropractie toch een andere categorie dan methoden als homeopatie, accupunctuur of pakweg gebedsgenezing die zeker niet kunnen werken.
Zijn er aandoeningen die absoluut niet psycho-somatisch van aard zijn die wel te behandelen zijn met alternatieve geneeskunst?
Ik denk dat het heel lastig wordt goede voorbeelden te vinden. Er zijn tal van aandoeningen die naar mijn idee niet alternatief te behandelen zijn, maar veel daarvan gaan in een aantal gevallen vanzelf ook wel weer over. Denk bijvoorbeeld aan een bacteriele infectie - duidelijke diagnose, duidelijk regulier behandelpad met antibiotica, maar als je niets doet (of iets alternatiefs doet) gaat het vaak na verloop van tijd ook wel over. Een alternatief behandelaar zal die genezing dan aan zijn acties toeschrijven, ook al hebben die er in feite helemaal niets mee van doen.