Moderator: Rhiannon
Eigenlijk hoef je die kaart niet eens te hebben - in België toch niet. Normaal gezien is iedereen bij zij dood officieel orgaandonor. De wet van 13 juni 1986 het wegnemen en transplanteren van organen stelt immers:Dan ben je in elk geval verlost van al die miljoenen die gewoon te lui zijn om zo'n kaart aan te vragen.
Je kan dus wel uitdrukkelijk verzet aantekenen. Je donorkaart betekent natuurlijk wel dat je uitdrukkelijke toestemming geeft tot het wegnemen, want dikwijls worden de organen niet weggenomen, omdat men de rouwende familie de vraag (die gesteld dient te worden uit respect) niet wil stellen of ze bezwaar heeft.HOOFDSTUK III Wegneming na overlijden
ART. 10
§ 1. [ Organen, weefsels en cellen ] bestemd voor transplantatie, alsmede voor de bereiding, onder de voorwaarden bepaald in artikel 2, van therapeutische bestanddelen, mogen worden weggenomen bij [ al wie in het bevolkingsregister of sedert meer dan zes maanden in het vreemdelingenregister is ingeschreven ], behalve indien vaststaat dat tegen een dergelijke wegneming verzet is geuit.
(Programmawet 22.12.2003 - art. 165 - B.S. 31.12.2003)
ART. 11
Het overlijden van de donor moet worden vastgesteld door drie geneesheren, met uitsluiting van de geneesheren die de receptor behandelen of die de wegneming of de transplantatie zullen verrichten.
Om het overlijden vast te stellen late deze geneesheren zich leiden door de jongste stand van de wetenschap.
ART. 12
Het wegnemen [ van de organen, de weefsels en de cellen ] en het sluiten van het lichaam moeten gebeuren met respect voor het lijken en bezorgdheid voor de gevoelens van de familie.
(Programmawet 22.12.2003 - art. 166 - B.S. 31.12.2003)
Iha houdt het recht voor de één een plicht van de ander in. Mensen zijn bereid iets onbaatzuchtigs voor een ander te doen zolang een ander ook eens iets onbaatzuchtigs voor hen doet.1207 schreef:Maar het is wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. uit lijfsbehoud zal niemand organen weigeren indien nodig en ze ook krijgen indien mogelijk.
Tegenover dit recht staat dus ook een plicht. De plicht om bij overlijden je organen af te staan indien ze nog bruikbaar zijn.
Dat zijn levenloze toevoegingen aan het lichaam net als dat je met een horloge om zou worden begraven.Ethische kwesties kun je ook zuiver rationeel beschouwen.
jij stelt bijvoorbeeld dat je vindt dat een lichaam in 1 geheel moet vergaan.
Hoe rijm je dit bvb met de vaststelling dat zo ongeveer niemand als geheel vergaat.
Heupen, valse gebitten, bypassen, etc.
Jij maakt hier de vooronderstelling dat er mensen zijn die geen donor zijn omdat ze te lui zijn om de kaart aan te vragen.M.a.w. een register aanleggen van mensen die persé geen organen willen afstaan, om wat voor reden dan ook, rationeel of niet. Dan ben je in elk geval verlost van al die miljoenen die gewoon te lui zijn om zo'n kaart aan te vragen.
plichten zijn doorgaans opofferingenIn dit geval is er geen probleem zolang de ander, die wel zijn organen wil afstaan, dit niet als opoffering ziet en het voor de ander (Ger) wel een opoffering zou zijn.
neen, want op die manier kun je al je plichten ontlopen en valt het solidariteitsprincipe in duigen.Anderen, zoals Ger, vinden het dan weer een enge gedachte wanneer een deel van hen lichaam na overlijden in leven wordt gehouden in een ander zijn lichaam. Ofdat dit nu een niet-rationeel te duiden gevoel is, een geloof of religie is niet relevant. Je moet dat gewoon respecteren.
als je doordenkt vertoont de geloofsopvatting een hoop gaten maar daar gaat het niet om. Is een geloof een reden om je medemens te laten stikken?For all you know kan de ziel niet verder gaan wanneer een deel van het lichaam nog leeft om maar een geloofsopvatting te noemen
Uitvaartbedrijf geeft korting begrafeniskosten donoren
Uitgegeven: 16 mei 2007 08:46
Laatst gewijzigd: 16 mei 2007 08:47
RIJSWIJK - Monuta Uitvaartzorg en -verzekeringen geeft vanaf woensdag een korting van 150 euro op de uitvaart als van de overledene een of meer donororganen ter beschikking komen.
De grootste uitvaartonderneming in Nederland geeft met deze actie gehoor aan een oproep van de Nierstichting. Dit maakte een woordvoerder van Monuta woensdag bekend.
De Nierstichting wil met financiële prikkels bevorderen dat er meer orgaandonoren in Nederland komen. Mensen die na hun dood organen willen afstaan zouden bijvoorbeeld een korting op de ziektekostenverzekering kunnen krijgen, of zoals in Italië een korting op de begrafeniskosten. Directeur Paul Beerkens opperde dit idee recentelijk naar aanleiding van een onderzoek van het Nederlands Instituut voor de Gezondheidszorg Nivel. Daaruit bleek dat een kwart van de Nederlanders niets voor orgaandonatie voelt.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Monuta, met 130 vestigingen, duizend medewerkers en 17.000 uitvaarten per jaar, de grootste uitvaartverzorger in ons land, legde contact met de Nierstichting en besloot tot "deze spontane actie". Debets: "Wij willen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door nu per direct iets te doen. Met de korting op de uitvaartkosten willen we aandacht vragen voor het onderwerp. Misschien is dit net het zetje dat mensen nodig hebben." De Monuta-woordvoerder zei wel te hopen dat deze kortingsactie slechts van tijdelijke aard is, en dat donortekorten in de toekomst niet meer voor komen.
Behoefte
In 2006 waren er slechts tweehonderd donoren. De behoefte is echter aanzienlijk groter. In mei wachtten 1421 mensen op een orgaan. Elk jaar sterven honderden mensen doordat niet tijdig een vervangend orgaan beschikbaar is. Door de vergrijzing en het toenemend aantal mensen met diabetes wordt vooral het tekort aan nieren steeds nijpender. Behalve de Nierstichting werken ook verscheidene politieke partijen aan voorstellen om het aantal donoren te vergroten. Zo heeft de PvdA geopperd om mensen die aangeven na hun dood organen te willen afstaan, een korting op hun paspoort te geven. Andere partijen willen een systeem van actieve registratie. Iedere Nederlander krijgt daarbij een brief met de vraag of hij na zijn dood organen wil afstaan. Wie meerdere keren niet reageert wordt uiteindelijk als donor beschouwd.
ZIE OOK:
NIGZ begint campagne orgaandonoren
Meer levende nierdonoren
En als je ongeneeslijk ziek bent, en moet kiezen tussen een lichaamsdeel van een ander in/op/aan je, of doodgaan?Het is meer een idee dat ik heb dat het vreemd zou zijn als een deel van mij buiten mijn lichaam zou zijn. Bloed, OK, maar een lichaamsdeel? Ik moet er niet aan denken zeg.
Dat kun je wel vinden, maar in de praktijk hangt het één natuurlijk onlosmakelijk samen met het ander. Voor ieder orgaan dat iemand bereid is te ontvangen, moet er ook iemand bereid zijn geweest het te doneren.Wat vinden jullie? Ik ben geneigd niet akkoord te gaan met deze stelling omdat ik vind dat je de bereidheid van het ontvangen van organen niet over één kam kan scheren met de bereidheid om organen te doneren.
Dat is wat mij betreft juist een reden om liever mijn eigen organen te willen doneren (nadat ik dood ben althans) dan andersmans organen te willen ontvangen.Wanneer je organen doneert ben je al dood en dat maakt de emotionele lading heel anders dan wanneer je organen ontvangt als je zwaar ziek bent maar het is moeilijk om mijn gevoel hierover precies te verwoorden.
Het principe: ontvangen indien geven kan hier niet veralgemeend worden. Het is oordelen over de beslissing van iemand anders. Jij ondermijnt die vrije keuze!Ik blijf er alleszins bij dat het principe "wel ontvangen, maar niet willen geven" een daad van zuiver egoïsme is.
Waarom zou dat eigenlijk niet moeten kunnen?Kan je als donor een voorwaarde stellen, aan wie jouw organen toekomen?
Heb je dat slechte gevoel ook als je gebruik maakt van openbare voorzieningen die zijn gefinancierd met belastinggeld van mensen die eigenlijk liever geen belasting wilde betalen?KritischPunt schreef:De verplichting om organen af te staan:
Stel dat dit zou doorgetrokken worden, om de organen af te staan, kan dat tegen de vrije wil van iemand zijn. Indien ik een orgaan zou ontvangen, bestaat dus de mogelijkheid dat dit van iemand is, die tegen zijn principe gedwongen werd door de maatschappij, dit toe te laten. Dit geeft mij een slecht gevoel!!!
Benm schreef:Waarom zou dat eigenlijk niet moeten kunnen?
In feite is het goeddeels geaccepteerd dat mensen eigenaar zijn van hun eigen lichaam, dus dan lijkt het me niet vreemd dat dat lichaam bij overlijden ook een soort overerfbaar goed is. Ik denk dat het zou moeten kunnen een bepaald orgaan of weefsel na te laten aan een persoon van jouw keuze.
Probleem met orgaandonatie is natuurlijk dat je meestal geen ontvanger kent, en in de meeste situaties ook niet meer bij bewustzijn bent om bijv nog iemand uit een lijstje geschikte acceptanten te kiezen.
Dat lijkt een logische redenering, maar een uiterst populistische uitspraak:Overigens ben ik wel groot voorstander van een systeem waarbij mensen die zelf orgaandonor zijn voorgaan bij het ontvangen van donororganen. Dus voor ieder orgaan eerst de lijst met mensen die donor zijn afwerken, en mocht daar echt geen match te vinden zijn, dan pas verder kijken naar ontvangers die geen donor zijn. Heeft als voordeel dat het veel meer donoren oplevert, terwijl het toch best een fair systeem is. Wellicht moet er nog wel een of andere regeling tussen om te voorkomen dat mensen zich als donor inschrijven pas zodra ze een orgaan nodig hebben, maar dat lijkt me middels een wachttijd best oplosbaar.
Van "geld" ben je geen "bezit", wist je dat bankbiljetten eigendom zijn van de staat waar ze uitgegeven zijn. Het bezitten/verdienen van geld is dus onderworpen aan voorwaarden van wie het eigendom is!!!Heb je dat slechte gevoel ook als je gebruik maakt van openbare voorzieningen die zijn gefinancierd met belastinggeld van mensen die eigenlijk liever geen belasting wilde betalen?