joo mensen,
ik ben (ook) bezig met het maken van een baansimulatie script (in php). Het zit allemaal nog heel basaal in elkaar en er is ook nog veel mee mis etc (ik ben er nou ook niet helemaal zeker van of de uiteindelijke banen ook echt deugen, kan het me slecht voorstellen maarja), maar daar heb ik nu op zich nog geen hulp mee nodig, maar vooral met dit:
terwijl ik daarmee bezig was had ik wel vaak het idee dat het ontzettend veel gedoe kost om een object ook echt te laten 'ontsnappen' uit het zwaartekrachtveld van de planeet (dus dat hij niet uiteindelijk af zal remmen om uiteindelijk weer terug te vallen ernaartoe). Had ik dus bedacht om een formule te maken waar een object is na t seconden, maar dit was een stuk moeilijker dan ik dacht. Ik ging voor het gemak even uit van een beginsnelheid waarvan de richting in één lijn ligt met de lijn tussen middenplaneet en object: er is dus geen trigonometrie nodig.
Het probleem wat ik tegenkwam, was dat de versnelling (natuurlijk) afneemt naarmate het object zich verwijdert van de 'hoofdplaneet'. Ik begon met de standaardformule voor afgelegde weg: s(t) = v(0) * t + 0.5 * a * t * t
de a is niet constant, maar is gelijk aan (G= gravitatieconstante, M1 = massa hoofdplaneet): a® G * M1 / r * r
en die r is dus in principe gelijk aan de s... ik zit in 5vwo en ik heb het idee dat ik nog niet voldoende wiskunde heb gehad om dit soort vergelijkingen op te lossen, maar het kan ook zijn dat ik een bepaalde (relatief) simpele oplossing echt compleet over het hoofd zie... nouja, ik zou het leuk vinden als iemand me een duwtje in de goede richting kon geven (dat nog liever dan het allemaal voorgekauwd krijgen, haha)