Paul_1968
Artikelen: 0

Re: Aarde passeert evenaar van de Melkweg in 2012??

Als we ons druk maken over 12.12.12 en net 06.06.06 overleefd hebben, waarom slaan we dan 07.07.07 over ? Om 7h07 stap ik altijd in de trein , dus dat doe ik dan voor de veiligheid maar een keer niet op die komende 7 juli. :D

Maar is het waar dat er een Maya-kalender bestaat waarvan iedereen kan narekenen dat die loopt tot 21 December 2012 ?

Dat lijkt me dan een ander verhaal. Konden die Maya's beter naar de sterren kijken dan wij ? Waarschijnlijk werden ze niet zo veel lastiggevallen met reclames en andere onzin op radio, telefoon, folders, kranten en televisie als wij. Dan hadden ze zeker meer tijd om zich op de sterrenhemel te richten. Ook van stadsverlichting hadden ze dan waarschijnlijk niet veel last.

Quantumsprong en magnetische aardompoling ? Om daar nu een argument tegen kernenergie in te zoeken komt mij ook wat vreemd over. Het kruisen van het equatorvlak van onze melkweg is voor ons nu niet zo nauwkeurig te bepalen, denk ik. Maar konden de Maya's dat al uitrekenen en hun kalender daarom tot 21 December 2012 laten lopen ? Dat zou ik erg interessante natuurkunde vinden.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"
Jan van de Velde
Moderator

Maar konden de Maya's dat al uitrekenen en hun kalender daarom tot 21 December 2012 laten lopen ? Dat zou ik erg interessante natuurkunde vinden.
Nee, dat konden ze niet. Hun kalender stopt daar zuiver omdat op die datum alle cycli die ze kenden terug op een nulwaarde stonden. (IN Nederlandse termen: tegelijkertijd een eind van een week, als een eind van een maand, als een eind van een jaar als een eind van een eeuw, al zat dat bij de Maya's wat ingewikkelder in elkaar, en duurde dat ééuwen.) Ik denk dat de Maya's praktisch genoeg waren om, toen ze hun kalender opstelden, vooralsnog gewoon niet verder te gaan kalenderen. Met wat ze hadden konden ze toen nog ééuwen vooruit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
*gast_RB_*

http://www.frontierpublishing.nl/geryl_art.pdf

Lees dit maar eens..

Lijkt me niet echt uit de duim gezogen.
Jan van de Velde
Moderator

*gast_RB_* schreef:http://www.frontierpublishing.nl/geryl_art.pdf

Lees dit maar eens..

Lijkt me niet echt uit de duim gezogen.
En waarom lijkt dat zo?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
*gast_RB_*

En waarom lijkt dat zo?

Omdat veel mensen dit niet serieus nemen.
Dalton

Omdat veel mensen dit niet serieus nemen.
Ok, mij ben je kwijt.

Dus omdat veel mensen dit niet serieus nemen is het waarschijnlijk dat hij de waarheid heeft gevonden?

Ik heb de eerste pagina gelezen en vindt het nou niet erg wetenschappelijk/ betrouwbaar overkomen.

Maar even een vraagje,

Stel dat we 2012 overleven wat is dan de volgende datum dat we er weer met zijn allen aangaan?

Ik ben nog niet zo oud maar heb al een stuk of 4 keer het einde van de wereld overleefd.

En iedere keer is het weer: "Ja, maar deze keer is het echt zo".
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.
Ger

Het is gewoon een hardnekkige "urban legend". Het is al weet-ik-hoeveel-keer aangetoond dat er niets bijzonders is aan het einde van de kalender van de Maya's.

Het heeft lang genoeg geduurd, deze topic is gewoon niet wetenschappelijk te noemen. Hangslotje dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Sterrenkijken”