ikke1
Artikelen: 0

Potentiaal verschil

Hoi

Sorry dat ik nieuw ben en meteen een topic open.

Maar ik heb eigenlijk een vraag die jullie vast kunnen beantwoorden.

Ik rij paard en daar worden allerlei bitten in een paard zijn mond gestopt

Waarbij ook onderstaande. Het paard zou met dit bit het bit niet tussen de tanden vastpakken, maar het loslaten.

http://www.paardenshop.nl/assets/s2dmain.h...64d0b44d12.html

dat is een bit gemaakt uit rolletjes die kunnen draaien.

rolletjes van 2 verschillende metalen.

Imo ontstaat er doordat er speeksel tussen die rolletjes gaat zitten en door het draaien een licht spanningsverschil.

Wat mij dus niet erg prettig lijkt voor het paard. En imo dus de reden van het graag los willen laten van het bit.

Mij lijkt dat het bit dus dezelde werking heeft als een zelf gemaakte handbatterij

http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/handb...andbatterij.htm

Maar veel andere ruiters geloven niets van mijn theorie en rijden vrolijk door met een dergelijk bit.

Vandaar mijn vraag aan jullie?

Kunnen paarden met dit bit een ongename prikkel ervaren in de mond, of klopt mijn idee daarvan echt niet?
hzeil

Re: Potentiaal verschil

Ikke kan het ook bijzichzelf uitproberen door dezelfde metaalcombinatie in de mond te nemen. Ik denk dat het een onaangename ervaring is door een zenuwprikkeling.

Wie kiezen heeft, gevuld met een zilveramalgaan krijgt ook een vervelende prikkeling bij het kauwen op aluminiumfolie

(=zilverpapier). Zelfs bij het doorbijten van een noriettablet voel je dan iets omdat de actieve kool in de tablet een beetje geleidend is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
ikke1

Bedankt voor je antwoord.

Ik ervaar zelf inderdaad een onaamgename prikkel.

Maar omdat ik dus inderdaad grijze vullingen heb wist ik niet of deze test nu wel geldig was.

Andere mensen hoor ik zeggen dat ze niets merken. Vandaar dat ik naar een wetenschappelijke onderbouwing opzoek ben. Want als grote dierenvriend vind ik het idee van dergelijk bit maar eng. Maar mensen vertellen dat ze dierenbeul zijn als ik het mis heb, is ook niet zo netjes pi.gif
hzeil

Het is natuurlijk moeilijk om de plaats van de pijnprikkel via het gevoel te lokaliseren. Ik ga er van uit dat het om een electrische prikkel gaat en niet om een prikkel, veroorzaakt door een chemische stof.

Ik denk dat de electrische prikkeling plaats vindt aan de onderzijde van de metaalvulling (Ag-legering) alwaar dit metaal via een vochtig milieu in kontakt is met de tandwortelzenuw. Ik denk dus dat daar de pijn gelokaliseerd is.

Maar bij een dier, waarvan het gebit nooit "geplombeerd" met een metaal is heb je zo geen electrische prikkeling van de tandwortel. Hoogstens van de smaakpapillen in de mond. Hoe erg dat is kun je laten uitzoeken door iemand die geen metalen in of aan zijn gebit heeft.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”