Moderator: Rhiannon
Op Wikipedia staat ook het volgende:Art. 458 Strafwetboek (België)
Geneesheren, heelkundigen, officieren van gezondheid, apothekers, vroedvrouwen en alle andere personen
die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van geheimen die hun zijn toevertrouwd,
en deze bekendmaken buiten het geval dat zij geroepen worden om in rechte (of voor een parlementaire onderzoekscommissie)
getuigenis af te leggen en buiten het geval dat de wet hen verplicht die geheimen bekend te maken, worden gestraft met
gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd frank tot vijfhonderd frank.
Ik vat dit op als: "Indien een medicus op de hoogte is van een strafbaar feit, gepleegd door één van zijn patiënten, dan mag die medicus niet naar de politie stappen of iets tegen de politie vertellen indien ze hem ondervragen. Indien een rechter de medicus echter verplicht te spreken, dan mag die zich aan de zwijgplicht onttrekken."Zwijgplicht: Als er geen geval van nood is (voor de persoon zelf, andere leden lopen geen gevaar, ), moet je het geheim bewaren (niet tegenover de ouders). Aan de politie mag je dus niks zeggen. Enkel een rechter kan je verplichten te spreken, indien hij dit nodig acht. Als je je niet aan de zwijgplicht houdt kan je vervolgd worden. Bij vrijwilligers houdt men wel rekening met het feit dat men vaak niet goed op de hoogte is van wat kan en wat niet kan. Dit wordt soms gezien als verzachtende omstandigheid, als deze regels je niet werden duidelijk gemaakt door de vereniging waarvoor je als vrijwilliger optrad.
Interessanter vind ik de vraag ofdat een arts het beroepsgeheim mag verbreken wanneer hij weet dat zijn patiënt vermoedelijk iemand gaat vermoorden.Ik vroeg me af of dokters en vooral psychiaters aangifte moeten doen als een patient bekent een strafbaar misdaad heeft gepleegt. En zijn er andere uitzondering tot deze eed?