Bijna 13 miljard euro. Dat is het bedrag dat Nederlanders volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in januari rood stonden via doorlopende kredieten. Winkelpassen en klantenkaarten zijn voorbeelden van dergelijke kredieten die werken volgens het principe 'nu kopen, straks (in termijnen) veel meer betalen. Het betalingsgemak van doorlopende kredieten is weliswaar groot, de consument betaalt daarvoor wel een hoge prijs. Zelfs al verlaagde VVD-minister Gerrit Zalm van Financiën recent de maximale kredietrente tot zon 16 procent.
http://www.elsevier.nl/login/login_preview...D62%26week%3D17
Ik las vanmorgen op het autoweek forum dat iemand een lening wilde nemen voor het kopen van een auto. De reacties daarop waren gemengd, sommige schreven nooit doen en volgens anderen was het geen probleem. Bij mij hebben mijn ouders altijd gezegd dat je nooit een lening moet nemen, behalve voor een huis en bij de IB voor je studie.
Tegenwoordig zie je veel reclames over 'makkelijk en snel geld lenen met maar 1 telefoontje' en 'nu kopen in 200X betalen'. Omdat je uiteindelijk altijd meer betaalt Tot voor kort zelfs >30%) dan de eigenlijke prijs is het letterlijk weggooien van geld en dus absoluut geen goed idee. En omdat je dus teveel betaalt voor je spullen wordt het moeilijker om geld over te houden en dus te sparen. En grijp je de dus ook weer sneller naar een volgende lening en loop je het risico om te belanden in de beroemde vicieuze cirkel
Vinden jullie dat reclames en de betaal later acties aan banden moeten worden gelegd om mensen te behoeden voor dit soort ellende of ligt hier de verantwoordelijkheid voor 100% bij de mensen zelf om alleen op een verantwoorde manier te lenen.