albert davinci
Artikelen: 0

Re: Leg friet eerst in zout water

Hoe komt het dat er in gefrituurde friet ineens meer vitamine C zit?
Ik kan er niet direct een bron van vinden op het Internet. De voedingsdeskundige van wie ik les heb gehad vertelde dat frieten meer vitamine C bevatten dan gekookte aardappelen na bereiding. Ik meen dat het komt doordat je met het koken van aardappelen veel vitamine C kwijtraakt in het water en doordat aardappelen niet altijd vers zijn wanneer ze worden bereid terwijl er bij het frituren van de aardappelen het schroeilaagje er voor zorgt dat de vitamine C die er nog in zit er in blijft zitten. Ik ben niet zeker over de uitleg, ik ben er wel zeker van dat de Vlaamse voedingsdeskundigen stellen dat frieten na bereiding meer vitamine C bevatten dan gekookte aardappelen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Adpruys

Er zijn redenen om aan te nemen dat meervoudig onverzadigde vetzuren de meest ongeschikte vetten zijn om in te frituren. De meest geschikte zijn wellicht juist de verzadigde vetten. Mov's zijn het meest bederfelijk en het slechtst bestand tegen verhitting. Om dit tegen te gaan worden ze gehydrogeneerd waardoor transvetzuren ontstaan. algemeen geaccepteerd is inmiddels dat deze transvetten bijzonder ongezond zijn. Vandaar de vloeibare bakproducten. Of deze niet geharde plantaardige vetten in cafetarias gebruikt worden weet ik niet. Maar mocht dit zo zijn dan is nog lang niet zeker dat het gezonder is dan frituren in ossewit of cocosolie (voornamelijk verzadigd vet.

In de studies op de 2 cholesteroldraadjes is ook te zien dat het vervangen van verzadigd door meervoudig onverzadigd niet zonder meer gezond is. Hoe onverzadigder (omega 3 is het meest onverzadigd) hoe bederfelijker en hoe slechter bestand tegen verhitting.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Benm

Dat klopt inderdaad wel, zeker in een frituurpan die een hele week achter elkaar aan staan (snackbar oid) kunnen onverzadigde vetten wel eens onverstandig zijn omdat ze zo reactief zijn. Vaak is onverzadigd bakvet overigens wel linolzuur, wat minder reactief dan linoleenzuur.

Overigens denk ik dat de angst voor transvetzuren wellicht wat overdreven is. Uiteraard zijn ze niet gezond, maar het is ook niets nieuws in onze voeding... het vet van runderen en dergelijke bestaat van nature bijvoorbeeld al voor een paar procent uit transvetzuren.
Victory through technology
Adpruys

Ja, acuut giftig is het allemaal niet. Als je gezond wilt eten lijkt me een belangrijke richtlijn het zo min mogelijk gebruik maken van verhitting bij hoge temperaturen. Er ontstaan bij verhitting allerlei potentieel schadelijke verbindingen zoals AGE (advanced glycation endproducts). Bovendien gebruik je bij koken in water automatisch minder toegevoegd vet waardoor het caloriegehalte veelal lager zal zijn. Je moet er echter van houden: gekookt vlees.

Of een goede kok hebben.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Robjee

gefrituurde frietjes bevatten meer vitamine C dan gekookte aardappelen
De NEVO-tabel 2006 geeft andere cijfers.

Per 100 gram:

rauwe aardappelen 14 mg vitamine C

nieuwe rauwe aardappelen 25 mg vitamine C

gebakken aardappelen 8 mg vitamine C

gekookte aardappelen 8 mg vitamine C

friet bereid 4 mg vitamine C
albert davinci

Robjee schreef:De NEVO-tabel 2006 geeft andere cijfers.

Per 100 gram:

rauwe aardappelen 14 mg vitamine C

nieuwe rauwe aardappelen 25 mg vitamine C

gebakken aardappelen 8 mg vitamine C

gekookte aardappelen 8 mg vitamine C

friet bereid 4 mg vitamine C
De vraag is hoe deze frieten bereid zijn; oven of frituur?

Zijn deze aardappelen direct na inkoop gekookt of hebben ze er rekening mee gehouden dat veel mensen de aardappelen pas koken nadat ze al een week in de kast liggen, kijk maar eens naar het verschil tussen rauwe aardappelen en nieuwe rauwe aardappelen. Hoeveel vitamine gaat verloren wanneer ze een week liggen?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Farmacoloog

Gewoon zo min mogelijk friet eten en meer groenten en fruit, wat dacht je daarvan? Bakken in zonnebloemolie is erg slecht, daar er veel meervoudig onverzadigde vetzuren inzitten... die in je lichaam omgezet worden in ontstekingsBEVORDERENDE prostaglandines. Daarnaast reageren deze vetzuren ook makkelijk met zuurstof (omdat de verzuren veel dubbele binding tussen de koolstofatomen heeft), waardoor er vrije radicalen ontstaan welke schadelijk zijn (en kankerverwekkend kunnen zijn dmv DNA-schade)

Kijk gewoon waar ons lichaam voor gemaakt is --> veel proteine, veel groenten/fruit/noten.. Weinig koolhydraatrijk voedsel zoals aardappelen,rijst,brood...

en natuurlijk weinig vet...

Terug naar “Geneeskunde”