45% Van de huwelijken lopen uit op een scheiding.Dit is een algemeen aangenomen getal dat steunt op de statistieken van de laatste jaren.Dat 95% van de nieuwe auto's gekocht worden op afbetaling,moet je maar eens navragen in de bank.Als je met zijn twee zo'n 3000 Euro verdient,en er 2000 nodig heeft om zijn huis,water,gas,electriciteit en auto te betalen,dan is het verlies van één job een ramp.Ieder dag hoor je van bedrijven die herstrukturen,naar een goedkoop land uitwijken,die mensen aan de deur zetten.Wie is er nog 100% zeker van zijn job ?Mensen zijn niet meer tevreden met een eenvoudig huis.Er moet een keuken in van 20000 Eu en een badkamer van 15000 Eu,om maar te zwijgen over vloeren,deuren etc.Door de bank worden ze met open armen ontvangen.De bank doet nooit verlies.Ze beschikken over advocaten,vast in dienst, en verkopen je stoel van onder je achterwerk als dat nodig is.Op 10500000 Belgen zijn er 350000 die hun leningen niet meer kunnen afbetalen.Hou je twee voetjes op de grond aub.Geld lenen is je ziel verkopen.
Ik houd mijn voeten op de grond. En graag niet zo'n opmerking plaatsen.
Ik probeer juist aan te tonen dat het allemaal niet zo somber is als jij het benoemt. Neems eens een kijkje bij het
Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat is Nederlands, maar er zal vast een Belgische equivalent zijn?
Allereerst: Nederlanders en Belgen zijn gewoon
rijk. Kijk eens naar onderstaande grafiek:
BBP per hoofd van de bevolking
Nederlanders behoren tot de allerrijkste burgers van de Europese Unie. Het bruto binnenlands product (bbp) per hoofd van de bevolking lag in 2006 alleen in Luxemburg en Ierland hoger dan in ons land. Volgens deze maatstaf lag het gemiddeld inkomen in ons land vorig jaar een kwart hoger dan het gemiddelde van de hele Europese Unie.
België staat niet veel lager op de lijst.
Lees het gehele artikel (04-07-2007, CBS.nl.
Over je opmerking betreffende echtscheidingen: zie
deze tabel. De gemiddelde huwelijksduur als er een echtscheiding komt is in de periode 1994-2005 gestegen van 12,0 naar 13,8 jaar. Het percentage echtscheidingen is in dezelfde periode eerst licht gedaald van 33,5% naar 31,6% en daarna weer gestegen naar 33,4% waarbij aangemerkt moet worden dat de berekeningsmethode licht veranderd is op het moment dat het weer ging stijgen. (zie de tabel voor verklaring). Scheelt toch wel een klap met jouw cijfer van 45%. Ik vind het nog schrikbarend veel, maar als jij met cijfers schermt moet je ze onderbouwen. Zeker zo'n verschil van ruim 34% ten opzichte van het werkelijke cijfer is gewoon niet goed te praten als je een degelijke discussie wilt houden.
Dat van die nieuwe auto's op afbetaling kan ik niet vinden op de site van het CBS. Toch vraag ik me nog steeds af waar je dat cijfer vandaan hebt. Het klopt dat er
veel auto's in zijn algemeenheid met een bepaalde vorm van financiering aangeschaft worden, maar jij hebt het hier specifiek over nieuwe auto's. Een wereld van verschil. Een nieuwe auto kost al gauw 20.000,- (kleine middenklassers instapmodel), een tweedehands kost maar een paar duizend euro. Scheelt toch of je nu voor enkele duizenden of voor enkele tienduizenden euro's een lening afsluit.
Ik hamer hier even op en pak jou nu even aan, maar ik wil gewoon dat hier op basis van feiten gediscussierd wordt. Zomaar roepen dat we het slecht hebben, de banken bestaan uit duivels, etc. hoort hier niet thuis. We zijn een wetenschapsforum, geen bruincafé.