Bella, zolang er geen legitieme reden is om het bestaan van iets aan te nemen is de wetenschappelijke stelling dat het er niet is.
Okay, dus in 1510 waren er nog geen bacteriën en atomen. Dan hebben we dat in elk geval duidelijk...
Alternatieve verzorgers hebben meestal niet zo'n opleiding gevolgd.
Het is juist zo'n opleiding waardoor je in staat bent om goed het vak uit te oefenen. Het is niet voor niets dat enkel het theoretische deel van de basisopleiding al 7 jaar duurt, dat kan je niet eventjes op eigen houtje doen.
Daar ben ik het wel mee eens; maar er zijn er ook die wél een gedegen opleiding achter de rug hebben. Maar zelfs van artsen (ártsen, die net zoveel gestudeerd hebben als iedere andere arts, een gewone geneeskunde-opleiding!) die geheel of zels maar gedeeltelijk overstappen op het behandelen met een alternatieve geneeswijze, wordt gedaan alsof ze ten prooi gevallen zijn aan de duivel of toch op zn minst alsof ze aan spontane dementie lijden. Maar die mensen hebben er toch ook 'gewoon' voor gestudeerd? Als ze toen de beste van hun klas waren, dan mag je toch aannemen dat het weldenkende wezens zijn? Schijnbaar hebben zij wel reden te geloven in wat ze doen, zou het dan niet -heel misschien- nuttig kunnen zijn om die redenatie en hun bevindingen eens onder de loep te nemen?
Ik ga het nog één keer zeggen en ik geloof dat ik het dan wel weer gehad heb...
Ik wil persoonlijk (en ik denk dat dat voor de meeste 'alternatieven' geldt) de reguliere geneeskunde helemaal niet afschaffen. Ik wil ook niet dat de wereld massaal overstapt op alternatieve geneeskunde en zijn geld in mijn zak gooit. Het enige dat ik wil is dat 'de regulieren' dit fenomeen eens met respect gaan benaderen en toegeven dat er héél misschien wel iets inzit, dat er in elk geval resultaten worden behaald die het onderzoeken waard zijn in plaats van ontkennen dat die resultaten er zijn. Gewone, pure, menselijke nieuwsgierigheid lijkt me een mooi uitgangspunt, in plaats van bij alles wat het anders doet dan jij, gelijk in de verdediging schieten en ontkennen dat het überhaupt mogelijk is.
Daar zijn natuurlijk gradaties in; Jomanda vind ik persoonlijk nog heel iets anders dan mijn eigenste kruidjes... maar mijn god, wat word ik er moe van dat het zoveelste reguliere middel gewoon tig jaar verkocht kan worden terwijl al lang bekend is dat de bijwerkingen te schadelijk zijn; terwijl iedere test die onwetenschappelijke sukkelaars uitvoeren op planten, alleen maar in het nieuws komt als er uit 'blijkt' dat de plant zwaar giftig is voor iedereen die er maar naar kijkt (ook al wordt de plant al eeuwen gebruikt). Wat word ik er moe van dat ieder onderzoek naar alternatieve geneeskunde, al is het nog zo dubbelblind en randomised als je het hebben wilt, van voor tot achter uitgeplozen wordt om de geldigheid ervan te kunnen ontkennen, terwijl er echt véél reguliere medicijnen toegelaten worden op de markt ook al hebben ze géén significant betere werking dan het vorige medicijn (maar ja, daarvan is het patent al bijna verlopen dus je moet toch wat).
En helemaal word ik er dood- en doodmoe van dat hoeveel je ook gestudeerd hebt, hoe goed je ook bent in je vak, je altijd met minachting bekeken wordt. Er is simpelweg nauwelijks respect van de ene naar de andere kant. Heb je in deze discussie ooit één iemand horen vragen om een link naar een
regulier wetenschappelijk onderzoek? Ik heb de neiging mensen gewoon te vertrouwen op wat ze zeggen (in een internetdiscussie). Maar ondertussen tel je zo ongeveer niet mee als je geen link hebt naar wetenschappelijk onderzoek naar alternatieven, alsof je een leugenachtige deelnemer aan een complot bent die de wereld wil veroveren en alles naar zijn alternatieve hand wil zetten... (zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten???)
Ik wil niet langer voor gek versleten worden alleen maar omdat ik een andere weg kies dan een ander. Het enige dat ik wil, is een beetje serieus genomen worden. Dat als ik kanker bij iemand vermoed en deze persoon doorstuur naar de huisarts voor onderzoek, de huisarts dan gewoon zijn werk doet in plaats van
juist niet omdat ik 'maar een alternatief therapeut ben die niet serieus genomen dient te worden'!
En daarmee spreek ik voor iedere alternatief therapeut die gewoon zijn studie heeft afgemaakt, die gewoon alle botten en spieren en pezen en bloedvaten heeft moeten leren, die gewoon zes jaar naar school gegaan is... daarom. Dus.