albert davinci
Artikelen: 0

Re: Vlindermes illegaal?

Als vlindermessen legaal zouden zijn, zal flippen ook een sport zijn (zoals in de VS, daar hebben ze er zelfs kampioenschappen in!)
Vlindermessen zijn in Nederland legaal :!:

Enkel de toegestane afmetingen zijn beperkt.

Het is voor mij dan ook een grote vraag waarom ze nog geen fliptrainingen en flipwedstrijden hebben georganiseerd.

Ofdat het wel een sport zou zijn als ook de grotere afmetingen zijn toegestaan? Ik zou het niet weten.

Je kan in ieder geval niet stellen dat het flippen hier dan ook een sport zou worden omdat het in de USA een sport is. Ze hebben daar wel meer (gekke) sporten die wij hier niet beoefenen. Om maar eens een gek voorbeeldje te noemen; autovoetbal. Bij deze sport (die groeiende is) proberen ze met auto's een reuzegrote voetbal in het doel te krijgen.

Op de rest zal ik later op de dag eventueel ingaan, ik heb nu weinig tijd.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Ger

Tom, als zwaardenliefhebber en kenner moet ik toch een aantal dingen ontkrachten en hopelijk ook duidelijk maken waarom een vlindermes volgens de Nederlandse wetgeving illegaal is.
Vlindermessen zijn in Nederland legaal :!:
Dat is niet geheel waar. In beginsel is namelijk het bezit van alle wapens verboden. Er zijn uitzonderingen gemaakt voor enkele maten, maar in beginsel zijn ze verboden. Zwaarden en "gewone" zakmessen zijn beide zogenaamde vallen in categorie IV van de Wet wapens en munitie. Daarmee zijn ze in principe toegestaan om voorhanden te hebben, wat inhoudt dat je het thuis mag bewaren. Dit is niet hetzelfde als het binnen handbereik hebben: volgens de wet heb ik mijn zwaarden nog steeds voorhanden als die thuis liggen en ik bij mijn ouders op bezoek ben. Ik kan dan immers nog steeds naar huis rijden en de zwaarden daar ophalen. Dat vervoeren mag als dit noodzakelijk is. Dit kan je al vrij snel aannemelijk gemaakt worden als je verhuist, naar een training gaat, dat soort zaken. Ik mag het echter niet standaard op de achterbank hebben liggen. Ook mag ik het niet zomaar dragen. Dat mag alleen op eigen grond of als ik het wapen dusdanig verpak dat ik het niet onmiddelijk kan gebruiken. Ik doe er dus een hoes omheen en dat geheel gaat weer in een lederen zwaardtas die ik dichtgesp. Dit is om het gebruik in een opwelling (als ik bijvoorbeeld agressief op straat benaderd wordt) uit te sluiten: doordat ik het eerst moet uitpakken heb ik een moment van bezinning ingebouwd. Daarnaast is het natuurlijk een stuk minder bedreigend als het verpakt is (en dus veel minder herkenbaar is) dan dat ik open en bloot met een zwaard over straat zou wandelen. Dat zou agressie en angst uitlokken.

Vlindermessen vallen onder categorie I omdat het wordt gezien als een "Ongewenst niet-vuurwapen". Wapens uit categorie I (evenals categorie II en III) mag in principe geen enkele burger hebben, alleen leger en politie mag dat. Dit geldt trouwens ook voor een aantal typen zwaarden. Er zijn namelijk zwaarden die op het moment dat ze in de schede zitten niet herkenbaar zijn als zwaard. Ze lijken dan op een stok, een wandelstok, dat soort zaken. Vooral enkele Japanse en Chinese zwaarden hebben dit karakter omdat het daar in de middeleeuwen lange tijd verboden is geweest om wapens te hebben en men dat toch wilde. Hierdoor zijn dit soort verborgen wapens ontwikkeld (zijn trouwens nog hele leuke voorbeelden van, tot aan waaiers aan toe, maar dat terzijde).

Een andere punt waarom vlindermessen in categorie I vallen is doordat je het wapen kunt verbergen en toch in 1 beweging gevechtsklaar kan hebben. Dit maakt het in potentie veel gevaarlijker dan een zwaard. Een zwaard dat gevechtsklaar is is ook als dusdanig herkenbaar, dus kan men zich er op voorbereiden (men is gewaarschuwd). Bij een vlindermes niet. Als jij een vlindermes draagt in een winkel kan je als je bij de kassa komt in 1 bewegin het mes uit je zak halen en op de keel van de kassabediende drukken. Met een zwaard kan dat niet. Ook met een gewoon zakmes kan dat niet. Die moet je met twee handen openen en dat duurt echt aanzienlijk langer en is opvallender. Absoluut gezien een secondenkwestie, maar 1 seconde is genoeg om te reageren.

Die twee zijn de belangrijkste redenen om een vlindermes (evenals een stiletto en bijvoorbeeld een boksbeugel) onder categorie I te scharen en niet onder categorie IV zoals zwaarden en zakmessen. Het zijn namelijk wapens van een geheel andere aard. Weliswaar hebben ze allebei een heft en een blad, maar daar houd ook elke vergelijking op.

Het is trouwens niet zo dat een vlindermes altijd verboden is. Je mag er een ontheffing voor aanvragen bij de minister van justitie. Dit kan als je bijvoorbeeld een demonstratie geeft (tijdelijke ontheffing) of een museum hebt. De kans dat dit voor jou geldt is echter klein. Ik meen dat het ook kan gelden voor scholen die kunnen aantonen een belang te hebben bij het oefenen met vlindermessen, maar daar ben ik niet heel zeker van.

Zie ook de borchure wapens en munitie van het ministerie van Justitie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Tom.

Albert davinci: vlindermessen tot een bepaalde lengte mag je bezitten (alleen de kleintjes dus), maar daar is echt niks aan. xP

Ger: Wat ik eruit haal:

- Je maakt onderscheid tussen dragen, voor handen hebben en vervoeren. Je mag een zwaard dus niet dragen, alleen om het te vervoeren?

--> Dit maakt inderdaad een groot verschil. Een zwaard wordt hierdoor veel moeilijker om te gebruiken (je kan het niet echt onopvallend bij je dragen (tenzij het die desbetreffende Japanse en Chinese zwaarden betreft). Een vlindermes kun je altijd onopvallend bij je dragen, legaal of illegaal.

- Je benadrukt nogeens dat de overheid sterk kijkt naar de snelheid waarmee het wapen gevechtsklaar is

--> Dit klopt ook. Je hebt bij het zwaard een moment van bezinning en bij het vlindermes niet. Ook is je slachtoffer beter voorbereid bij een zwaard.

De grens wordt dus getrokken bij 2 zaken:

1. De onopvallendheid bij het dragen. Rede: het slachtoffer is dan niet voorbereid en heeft weinig kans om te reageren.

2. De snelheid waarmee je het gevechtsklaar hebt: dit zorgt ervoor dat het slachtoffer nóg minder kans heeft om te reageren én het zorgt ervoor dat het moment van bezinning ontbreekt bij het pakken van je wapen.

Verder heeft het vlindermes bijna alle kenmerken die het zwaard tot legaal hebben kunnen maken. (decoratie, verzameling etc... zie vorige post).

De nieuwe vraag is dus: wegen de 2 bovenstaande zaken op tegen alle andere (positieve) kenmerken van het vlindermes?

Ik vind nog steeds van niet. Ik haal er even wat statistieken bij uit mijn maatschappijleerboek. (Thema's Maatschappijleer, lesboek VWO, 2e druk, © 2004) Voor de lezers van dit topic die hetzelfde lesboek hebben: het gaat over het diagram op bladzijde 185, van het thema Criminaliteit. PS: de oorspronkele bron is WHO (staat in het maatschappijleerboek)

Dit diagram geeft het volgende weer:

Doden door wapengebruik, per 100.000 inwoners per jaar

De opgenomen categoriën:

Ongeluk vuurwapen

Zelfmoord vuurwapen

Moord vuurwapen

Moord met stomp voorwerp

Moord met scherp voorwerp

Moord door vuurwapen, omstandigheid (moord, zelfmoord, ongeluk) onduidelijk

Uit dit diagram blijkt duidelijk dat moord met een scherp voorwerp erg weinig voorkomt in vergelijking met moord met een stomp voorwerp en moord met een vuurwapen. Dit is opmerkelijk:

1. In landen als de VS zijn zowat alle wapens beschikbaar, van vuurwapens tot steekwapens. Uiteraard wordt daar bij moorden het meest gekozen voor het vuurwapen. Als tweede wordt in landen waar vuurwapens legaal zijn echter gekozen voor stompe voorwerpen! Pas als derde wordt het scherpe voorwerp gekozen.

2. In landen als Nederland, waar onder normale omstandigheden vuurwapens illegaal zijn, wordt over het algemeen op de eerste plaats gekozen voor het STOMPE voorwerp. De keuze-nummer-2 is ongeveer half-half. In het ene land meer moorden door scherpe voorwerpen, in het andere land meer moorden door vuurwapens. In vrijwel alle gevallen is het verschil in aantal tussen vuurwapens en scherpe voorwerpen als moordwapen gebruikt niet groot.

Ook dit is tóch weer opmerkelijk. In eerste instantie zal je denken dat in de landen waar het vuurwapen illegaal is het scherpe voorwerp als moordwapen duidelijk op 2 staat. Tóch is dit niet zo. Hoewel het véél moeilijker is om aan vuurwapens te komen dan aan messen (waaronder een groot aantal legale messen vallen), is het aantal moorden door vuurwapen tóch groter.

Conclusie:

Het is niet noodzakelijk om steekwapens te verbieden. Bijna zonder uitzonderingen wordt er in alle landen pas op het laatst gekozen voor steekwapens.*

Ik moet opmerken dat bijna in elk land méér dan de helft van alle doden door wapengebruik om het leven is gekomen door zelfmoord met een VUURWAPEN. Óók in landen waar vuurwapens illegaal zijn gaat dit op!

Verder nog: op zich zijn er weinig ongelukken met vuurwapens. Echter zijn er zó weinig ongelukken met steekwapens dat dit verwaarloosbaar is, het komt niet eens voor in dit diagram over doden door wapengebruik.

*Je kunt concluderen dat in landen waar vuurwapens onder normale omstandigheden illegaal zijn vaker gekozen wordt voor vuurwapens dan voor steekwapens. Dit omdat het aantal moorden met vuurwapens en steekwapens in al deze landen erg klein is, maar het veel moeilijker is om aan een vuurwapen te komen dan aan een steekwapen.

Er is trouwens nog een andere kwestie, los van de bovenstaande:

Vlindermessen zijn tot een bepaalde lengte wél legaal (dit zijn echter vrij kleine messen). Echter zijn deze messen lang genoeg om iemand mee om het leven te brengen. Verder is dit mes even onopvallend te dragen als een langer vlindermes en even snel gevechtsklaar te maken als een langer vlindermes.

Uiteindelijk zijn deze legale vlindermessen dus even gevaarlijk als de langere, illegale vlindermessen.
Ger

Tom. schreef:- Je maakt onderscheid tussen dragen, voor handen hebben en vervoeren. Je mag een zwaard dus niet dragen, alleen om het te vervoeren?

--> Dit maakt inderdaad een groot verschil. Een zwaard wordt hierdoor veel moeilijker om te gebruiken (je kan het niet echt onopvallend bij je dragen (tenzij het die desbetreffende Japanse en Chinese zwaarden betreft). Een vlindermes kun je altijd onopvallend bij je dragen, legaal of illegaal.
Er is inderdaad verschil tussen dragen en vervoeren. Vervoeren is echt het doelmatig van A naar B verplaatsen (dus van huis naar de school bijvoorbeeld). Kenmerkend hierbij waarmee de politie het ook herkent als vervoeren is dat het doelmatig verpakt is.

Dragen is het gebruiksklaar (en dus onverpakt) bij je dragen van een wapen. Bijvoorbeeld als je het zwaard in je obi hebt hangen of een mes in je broekzak. In beide gevallen gaat het wel om publieke plaatsen (dus op straat, in openbare ruimten, etc).

Zie ook
Verder heeft het vlindermes bijna alle kenmerken die het zwaard tot legaal hebben kunnen maken. (decoratie, verzameling etc... zie vorige post).
Toch niet. Vooral het genoemde verborgen aspect is een duidelijk kenmerk dat het niet legaal maakt. Even heel simpel: men kan ook schilderijen verzamelen maar dat maakt het niet tot een categorie IV wapen. Terwijl je er toch iemand mee de hersens in kan slaan...

Iedereen zal erkennen dat schilderijen geen wapens zijn. Het is ook nogal absurd. Maar mijn punt is dat het feit dat iets decoratief of een verzamelobject is geen snars uitmaakt. Er worden uitzonderingen gemaakt voor het verbod omdat er wapens zijn die minder gevaarlijk zijn dan andere wapens. Vlindermessen hebben enkele van die kenmerken, maar niet alle. Het blijft een verborgen wapen. Een
Conclusie:

Het is niet noodzakelijk om steekwapens te verbieden. Bijna zonder uitzonderingen wordt er in alle landen pas op het laatst gekozen voor steekwapens.*

(...)

op zich zijn er weinig ongelukken met vuurwapens. Echter zijn er zó weinig ongelukken met steekwapens dat dit verwaarloosbaar is, het komt niet eens voor in dit diagram over doden door wapengebruik.
Dat is geen argument. Het is de taak van de overheid om haar burgers te beschermen tegen onheil. Vlindermessen zijn een noemenswaardig deel van de "onheil-faciliteiten" (vergeef me, kan even geen beter woord bedenken). Die moet de overheid dus niet gaan toestaan, da's waanzin.
- Jimi Hendrix -
Tom.

Ger schreef:Maar mijn punt is dat het feit dat iets decoratief of een verzamelobject is geen snars uitmaakt. Er worden uitzonderingen gemaakt voor het verbod omdat er wapens zijn die minder gevaarlijk zijn dan andere wapens.

Dat is geen argument. Het is de taak van de overheid om haar burgers te beschermen tegen onheil. Vlindermessen zijn een noemenswaardig deel van de "onheil-faciliteiten" (vergeef me, kan even geen beter woord bedenken). Die moet de overheid dus niet gaan toestaan, da's waanzin.
Denk dat dit een meningskwestie blijft. Ik vind persoonlijk het feit dat mensen ze willen sparen wel zwaar meetellen. Iedereen heeft het recht om een hobby uit te oefenen, zolang die niet ingaat tegen de menswaardigheid.

Je tweede punt maakt voor mij weer geen snars uit. Veel dingen die gewoon ten allen tijden legaal zijn, brengen meer onheil dan vlindermessen. Dan kom je weer uit op het punt dat je alles wel kunt verbieden. Het vlindermes brengt geen onheil, maar de eigenaar ervan kán dat brengen. Als dezelfde persoon géén vlindermes zal hebben, zal hij wel iets anders vinden.

Hoe groot is nou ook de kans dat iemand die in staat is tot het plegen van een moord bewust kiest voor een vlindermes?. Het enige wat misschien telt is het feit dat je met een vlindermes makkelijk iemand uit blinde woede kunt vermoorden, omdat het moment van bezinning ontbreekt. Maar het aantal moorden wat hierdoor wordt gepleegd is over de hele wereld zó klein, dat het naar mijn mening geen rol hoeft te spelen bij het besluit of vlindermessen illegaal moeten zijn of niet. Ook omdat héél veel mensen een vlindermes enkel en alleen willen hebben voor plezier. AL die mensen worden benadeeld voor dat héle kleine aantal mensen wat erdoor sterft en die paar gekken die dat veroorzaken.

Een snelle sportauto verbieden ze toch ook niet omdat er aanzienlijk veel ongelukkken gebeuren door te hard rijden? Waarom: met een sportauto hoef je niet per se hard te rijden. (net zoals je met een vlindermes niet per se op iemand in hoeft te steken.)

Natuurlijk kan dit steken per ongeluk gebeuren (blinde woede), maar je kunt met zo'n dikke sportauto ook per ongeluk even 50 km/h te hard rijden. Vele bezitters van zo'n auto hebben er wel'ns behoefte aan om even een flinke spuit gas te geven, gewoon even voor de kick. Dan let je ook even niet op de gevaren, daar heb je even 'schijt aan'.
Ger

Tsja, dat is weer het oude argument van "guns don't kill people, people kill people". Echter kun je dan ook net zo goed maar vuurwapens legaal maken en what the hell, zullen we dan granaten ook maar legaliseren? Die kun je immers ook verzamelen en hebben een historisch karakter. Je zult hoop ik met me eens zijn dat dit laatste niet reëel is. Er moet dus een grens getrokken worden. Waar die nu getrokken is, zit jij met je vlindermessen net aan de verkeerde kant van die grens. Het is jouw goed recht om het daarmee oneens te zijn, waarschijnlijk zou ik het er ook mee oneens zijn als ik met mijn zwaarden aan de verkeerde kant van de grens zou zitten.

Toch vind ik de grens niet zo vreemd eigenlijk, om voornoemde reden dat het een verborgen wapen is wat je gemakkelijk bij je kan houden en tevoorschijn kan toveren en iemand mee bedreigen. Hoeft trouwens niet tot moord te leiden, de meeste overvallen gebeuren juist alleen maar met dreigen. Het verschilt danig van een zwaard en komt wat betreft gevaar voor de omgeving dichter bij een klein vuurwapen dan bij een zwaard.
- Jimi Hendrix -
Jack Carver

Ger schreef:Tsja, dat is weer het oude argument van "guns don't kill people, people kill people". Echter kun je dan ook net zo goed maar vuurwapens legaal maken en what the hell, zullen we dan granaten ook maar legaliseren? Die kun je immers ook verzamelen en hebben een historisch karakter. Je zult hoop ik met me eens zijn dat dit laatste niet reëel is. Er moet dus een grens getrokken worden. Waar die nu getrokken is, zit jij met je vlindermessen net aan de verkeerde kant van die grens. Het is jouw goed recht om het daarmee oneens te zijn, waarschijnlijk zou ik het er ook mee oneens zijn als ik met mijn zwaarden aan de verkeerde kant van de grens zou zitten.

Toch vind ik de grens niet zo vreemd eigenlijk, om voornoemde reden dat het een verborgen wapen is wat je gemakkelijk bij je kan houden en tevoorschijn kan toveren en iemand mee bedreigen. Hoeft trouwens niet tot moord te leiden, de meeste overvallen gebeuren juist alleen maar met dreigen. Het verschilt danig van een zwaard en komt wat betreft gevaar voor de omgeving dichter bij een klein vuurwapen dan bij een zwaard.

Neem Griekenland: simpele regel wat betreft wapenbezit, daar is gewoon alles illegaal(jaja zelfs de beroemde multitool) vind ik iets wat overdreven maar je krijgt tenminste geen meningsverschillen en eindeloze discussies over wat wel en niet mag en het aantal moorden is daar ook aanzienlijk lager dan hier in Nederland waar je zelfs al word neergestoken omdat je een fietsendief wil tegenhouden. Het enigste wat daar niet verboden is zijn nepwapens die niet te onderschijden van echte.
Tom.

Ger schreef:Tsja, dat is weer het oude argument van "guns don't kill people, people kill people". Echter kun je dan ook net zo goed maar vuurwapens legaal maken en what the hell, zullen we dan granaten ook maar legaliseren? Die kun je immers ook verzamelen en hebben een historisch karakter. Je zult hoop ik met me eens zijn dat dit laatste niet reëel is. Er moet dus een grens getrokken worden. Waar die nu getrokken is, zit jij met je vlindermessen net aan de verkeerde kant van die grens. Het is jouw goed recht om het daarmee oneens te zijn, waarschijnlijk zou ik het er ook mee oneens zijn als ik met mijn zwaarden aan de verkeerde kant van de grens zou zitten.

Jup, klopt helemaal. :D

Echter zal ik er geen bezwaar tegen hebben om alles behalve vuurwapens te legaliseren. Denk je nou echt dat mensen opeens met granaten gaan smijten? :D Natuurlijk heb je altijd een enkele uitzondering, maar alles heeft uitzonderingen. Alles, zelfs de exacte wetenschap. Probeer maareens een getal door 0 te delen.

Waarom alléén vuurwapens niet?

1. Dit zijn de enige wapens waarmee je mensen op relatief écht grote afstand kunt aanvallen

2. Dit is het meest gekozen wapen om mee te moorden.

Wat mij betreft maken al die andere wapens me geen snars uit. De criminele handelingen die hiermee worden gedaan (weet het even niet anders te zeggen) zijn ontzettend laag.

Maar natuurlijk, stel dat bovenstaand idee de basis van de WWM was geweest, dan had er nu als vraag gestaan 'Vuurwapen illegaal?' met alle positieve kenmerken.. :D

Het systeem van Griekenland is daarom misschien zo slecht nog niet.
Lala

Als jij een vlindermes draagt in een winkel kan je als je bij de kassa komt in 1 bewegin het mes uit je zak halen en op de keel van de kassabediende drukken. Met een zwaard kan dat niet. Ook met een gewoon zakmes kan dat niet. Die moet je met twee handen openen en dat duurt echt aanzienlijk langer en is opvallender. Absoluut gezien een secondenkwestie, maar 1 seconde is genoeg om te reageren.
Ehm....ooit van eenhandsmessen gehoord? Normaal gesproken is de toepassing gelijk aan die van een zakmes, wordt verkocht in outdoorsport zaken, maar in 10 minuutjes kan je je jezelf geleerd hebben zo'n mes met 1 beweging uit je broekzak te halen en opengeklapt te hebben (met blokkering tegen terugklappen).

http://www.tackletour.com/reviewgerberar.html

Deze heb ik. Wat is daar anders aan dan aan een vlindermes? (behalve dat deze legaal is).

Mijne is niet groot genoeg om illegaal te zijn, maar er zijn ook veel grotere met hetzelfde mechanisme.
Appareo decet nihil munditia?
eendavid

Natuurlijk heb je altijd een enkele uitzondering, maar alles heeft uitzonderingen. Alles, zelfs de exacte wetenschap. Probeer maareens een getal door 0 te delen.
:D

overigens vallen er geen doden moest delen door nul een uitzondering zijn.
Ger

Tja, daar moet ik je gelijk in geven, en eerlijk gezegd had ik er totaal niet aan gedacht. Ik ken dit specifieke type niet, maar heb wel eens iets dergelijks in mijn handen gehad (een brandweermes meen ik). Daarbij was het wel zo dat er een beveiliging op zat, je moest 1 knop induwen en een ander verschuiven om het blad tevoorschijn te toveren. Dat maakt het iets lastiger, waarbij het met voldoende oefening natuurlijk nog steeds in no-time tevoorschijn te toveren is. Zo bezien lijkt het me dat dit soort messen niet specifiek benoemd worden in de WWM. Dat veroorzaakt wel een risico voor je. Een agent kan het als een zakmes betitelen, maar ook als een stiletto. Da's dus best risky.

Dat soort trubbels kun je trouwens altijd houden. Als ik zie dat sommige zwaarden met een beschermkap dat om je hand heen valt wel eens als boksbeugel betitelt zijn... Wel denk ik dat we in Nederland beter af zijn dan in België. Ik heb namelijk begrepen dat daar zwaarden totaal niet benoemd worden in de wet.
- Jimi Hendrix -
Tom.

eendavid schreef: :D

overigens vallen er geen doden moest delen door nul een uitzondering zijn.
Daar gaat 't helemaal niet om. Ik heb 't over t feit dat héél veel dingen uitzonderingen hebben en achter alles wel iets gezocht kan worden.

Omdat er nou een paar gekken rond kunnen lopen met een vlindermes moet 't opeens illegaal zijn. Dáár gaat 't om bij mij, niet om dat delen door 0.

Maar er rijden ook gekken rond in snelle auto's, die zijn ook legaal.

Er zijn ook gekken met bakstenen... met stoeptegels... Je weet wel, die stoeptegel-van-viaduct-gooien-moorden van een tijd terug.

Ze kunnen alles wel gaan verbieden. Als je een baksteen pakt heb je ook geen moment van bezinning (dat blijkt ook wel). Tevens heb ik al overduidelijk gemaakt dat een mes nauwelijks wordt gebruikt bij criminele activiteiten. Mocht je dan tóch eens een keer een mes onder je neus gedrukt krijgen, jammer dan. De persoon met 't mes had ook wel een baksteen boven je hoofd kunnen houden als hij dat mes niet had gehad.

O, en Lala.. als dat mes van je werkelijk legaal is, zit er dus een groot gat in de wet. Als je op dat mes dezelfde criteria toepast waardoor 't vlindermes verboden is, moet dat mes ook verboden zijn. Waanzin dus. Het vlindermes moet legaal! :D
Ger

Dat van die auto vind ik geen argument. Het gaan om het doel, de essentie van het voorwerp. Een auto kun je gebruiken om mensen mee dood te rijden, maar is er niet voor bedoeld. Met mijn handen kan ik ook mensen vermoorden, maar is er niet voor bedoeld. Een multitool kun je er ook voor gebruiken, maar is er niet voor bedoeld. Een vlindermes heeft als doel een ander mens schade toe te brengen. Het is in essentie een (moord)wapen. Lijkt me niet meer dan logisch om daar onderscheid tussen te maken.
- Jimi Hendrix -
Jack Carver

Dan is het toch wel raar dat je op je 16e gewoon een GLOCK Field Knife 81 kan kopen bij de spijkermand op de oudebinnenweg in rotterdam.

En een survival/veldmes is blijkbaar niet illegaal. Iemand die dat kan uitleggen?
Tom.

Dat van die auto vind ik geen argument. Het gaan om het doel, de essentie van het voorwerp. Een auto kun je gebruiken om mensen mee dood te rijden, maar is er niet voor bedoeld. Met mijn handen kan ik ook mensen vermoorden, maar is er niet voor bedoeld. Een multitool kun je er ook voor gebruiken, maar is er niet voor bedoeld. Een vlindermes heeft als doel een ander mens schade toe te brengen. Het is in essentie een (moord)wapen. Lijkt me niet meer dan logisch om daar onderscheid tussen te maken.
Dingen veranderen Ger. Je spreekt nu eigenlijk jezelf (jij als zwaardenliefhebber) tegen. Een zwaard is in de geschiedenis ook altijd al een moordwapen geweest. Nu niet meer.

Een vlindermes is nu ook geen moordwapen meer. Waarom zou een bedrijf dingen mogen maken met als énig nut 'moordwapen'? Nu worden ze gekocht omdat men ze gewoon wil hebben (ze vinden ze mooi, interessant.. zoals ik erover denk) of omdat ze ermee willen flippen.
Jack Carver schreef:Dan is het toch wel raar dat je op je 16e gewoon een GLOCK Field Knife 81 kan kopen bij de spijkermand op de oudebinnenweg in rotterdam.

En een survival/veldmes is blijkbaar niet illegaal. Iemand die dat kan uitleggen?
WTF! 0.0

Ben jij daar gewoon aangekomen terwijl je 16 bent!? Da's mij niet gelukt... Zie je er soms ouder uit dan je leeftijd? :D

Maar volgens Ger's theorie zal dit niet illegaal zijn omdat het een essentie heeft. Echter heeft een vlindermes dit wat mij betreft ook, evenals het zwaard en dergelijke.

Ow en trouwens.. het heeft ook veel te maken met het feit dat je dat mes niet erg gemakkelijk onopvallend kunt vervoeren, een vlindermes wel. Dat is ook een punt waar de overheid kritisch naar kijkt. Een vlindermes wordt als gevaarlijker gezien omdat het sneller gevechtsklaar is én het onopvallend is, waardoor je slachtoffer niet is voorbereid op een mogelijke aanval. (Dit wil niet zeggen dat ik ermee eens ben).

Terug naar “Rechtswetenschappen”