Moderator: Rhiannon
Nee. (zie hieronder waarom)Stel, de zin 'alle zandkorrels zijn klein' is waar, is de volgende zin dan ook waar: 'sommige zandkorrels zijn klein'?
Ook nee.Of impliceert het woordje 'sommige' dat er ook uitzonderingen zijn?
InderdaadOf kun je daar geen conclusie uit trekken?
Van Dale en logica (of welke vorm van wiskunde dan ook) is een erg slechte combinatieals je de betekenis "onbepaald aantal" van Van Dale hanteert, klopt de volgende uitspraak gewoon:
Ik zelf heb geen idee of die conclusie waar is. Ik kan m'n oorspronkelijke zinnen ook nog anders formuleren:Phys schreef:Rogier, als ik mag samenvatten, met de volgende redenering ben jij het eens? :
Gegeven:
1. Er zijn zandkorrels
2. Alle zandkorrels zijn klein
Conclusie:
"sommige zandkorrels zijn klein" is waar
Correct.Phys schreef:Rogier, als ik mag samenvatten, met de volgende redenering ben jij het eens? :
Gegeven:
1. Er zijn zandkorrels
2. Alle zandkorrels zijn klein
Conclusie:
"sommige zandkorrels zijn klein" is waar
Nee, om bovengenoemde reden. Als je ook nog toevoegt dat er (één of meer) zandkorrels zijn, dan klopt hij wel.zpidermen schreef:Ik zelf heb geen idee of die conclusie waar is. Ik kan m'n oorspronkelijke zinnen ook nog anders formuleren:
"Als alle zandkorrels klein zijn, dan zijn sommige zandkorrels klein". Is deze zin waar of onwaar? Klopt deze zin?
In wiskunde/logica staat "sommige" voor "minstens 1".En wat betekent het woordje "sommige" nou werkelijk? Ik denk niet dat het zoiets betekent als "minstens 1", want achter "sommige" staat altijd een meervoud, nooit een enkelvoud. Dat zou betekenen dat "sommige" misschien zoiets betekent als "minstens 2"? En is "alle" bepaald? "Alle" wil volgens mij zoiets zeggen als: "geen 1 uitgezonderd". Maar het precieze aantal weet je nog steeds niet.
Best wel lastig...