Natuurlijk is dit niet wetenschappelijk onderbouwd, maar ik heb de eindigheid van het heelal altijd als volgt gezien.
Als je op de zuidpool staat en men vraagt je naar het zuiden te gaan, dan kan je dit niet doen, er bestaat namelijk geen (aards) zuidelijker punt.
Als je in het hoogste punt van een boom zit en men vraagt je hoger te klimmen, dan gaat dit niet (afgesproken dat we in die boom blijven natuurlijk).
Zo zie ik het ook met het heelal. Het heelal is 'heel alles'. Als men ons vraagt 'buiten' het heelal te gaan (i.e. verder dan de grenzen) dan bestaat dit simpelweg niet. Er zijn natuurlijk grenzen, en wat zich 'voorbij die grenzen' bevindt is simpelweg niet gedefinieerd. Ruimte is relatief, niet absoluut. Het heelal is 'alles' en er bevindt zich niets voorbij de grenzen van het heelal.
Hetzelfde met de relativiteit van tijd. Voor de Big Bang was tijd ook niet gedefinieerd. Deze bestond niet voor de oorsprong van het heelal.
Mijn conclusie is dus dat ruimte niet overal en tijd niet altijd heeft bestaan. Maar natuurlijk heb ik hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor (behalve dan dat de eerder vermelde Stephen Hawking en Albert Einstein het ook zo zien). Heeft er dan iemand op dit forum dit (écht) wel? Volgens mij is het gewoon een filosofisch onderwerp.
Denis