Toch is het de regering die bepaald weke talen standaard onderwezen moeten worden.
Het zijn de linguïsten die bepalen wat de grammatica en het vocabulaire van de Franse taal zijn. Het zijn de pedagogen die bepalen hoe de kennis en het inzicht worden overgedragen op de leerlingen.
Naar analogie: de politici hebben bepaald, beter gezegd laten bepalen door wetenschappers, dat biologie een belangrijk vak is op school en dat het een X aantal uur onderwezen moet worden.
Het zijn de biologen die over de inhoud gaan, leken moeten zich daar niet mee bemoeien.
? Dat is het toch al sinds mensenheugenis? Of ben jij de romeinse scholen al vergeten die de barbaren o.a. Latijn moesten leren.
Again, de romeinse bestuurders bepaalden dát ze Latijn moesten leren, ze bepaalden niet wat wel en niet de juiste grammatica in de Latijnse taal was.
Hier bepalen de bestuurders van de school niet alleen dat er biologie wordt gegeven, deze leken bemoeien zich ook met de inhoud van het vak!
Ik hoop dat het verschil nu duidelijk is.
Om maar niet te spreken van het godsbesef wat ook terdege aan bod kwam. In eerste instantie polytheïsme, later ook het christendom. Doet me gelijk ook denken aan de vele christelijke missieposten overal ter wereld... oh ja, en wat denk je dat er onderwezen wordt op de scholen die door bijvoorbeeld novib gebouwd worden?
Dat is weer een heel andere kwestie. Religie had in het verleden nog een voorname rol in NoordwestEuropa en raakt daardoor verweven met alle aspecten van het dagelijkse leven. Tegenwoordig zijn de mensen wat meer verlicht; lees; de religie mag zich op haar terrein begeven maar moet met haar handen afblijven van het onderwijs.
Wanneer scholen er voor kiezen om buiten de wetenschappelijke vakken nog wat religie te verkondigen dan is dat hun recht, zolang ze maar niet de inhoud van deze wetenschappelijke vakken vervuilen met ongefundeerde, niet-wetenschapelijke en vage theorieën. De inhoud van biologie kan maar door één groep mensen bepaald worden, jawel; door de biologen. Priesters, door de religie geïndoctrineerde ouders, door de ouders gepushte bestuurders die geen biologie op niveau hebben gehad zin niet in staat om afwegingen te maken omtrent de inhoud van deze vakken. In oud-Nederlands: schoenmaker, blijf bij jouw leest.
Het is ook niet aan de wetenschappers. Het is aan de studenten. De studenten moeten de mogelijkheid krijgen zichzelf van een studie te voorzien.
Om goed te kunnen bepalen hoe ze dit moeten doen is een lesje ontologie misschien een goed idee. Feitelijk zou het hele vakgebied van de filosofie nuttig kunnen zijn. Daarin is ruimte voor discussie en op zo'n manier is het voor een student een mooie opzet om te bepalen hoe de eigen scholing moet gaan plaatsvinden.
Dit is eigenlijk off-topic. Wanneer je het over schoolsystemen en lesmethoden wil hebben dan kan dat beter in één van de onderwijstopics over het onderwijs in politiek.
Hier gaat het over de
inhoud van de vakken, niet over de transfer van de inhoud.
Toch een korte reactie
Als je het zelf kan, waarvoor kom je dan nog naar school?
Het lijkt mij een bijzonder onwenselijk concept aangezien ik er weinig vertrouwen in heb dat er bij de massa een goede kennisoverdracht kan plaatsvinden zonder een goede kennisoverdrager.
De slimmeren redden zich wel, de massa zal zich minder ontwikkelen, de zakpercentages stijgen waardoor ze de eisen gaan verlagen en je zo in een vicieuze spiraal van niveauverlaging terecht komt. Als je daarover verder wil praten, doe dat dan alsjeblieft in een post geïsoleerd van de rest zodat het te verplaatsen naar een ander topic.
Anyway, hier is toch al een topic voor?
Tja, ik had dat over het hoofd gezien
. Dit topic ontwikkelde zich juist toen ik een week niet op het forum kwam.