Op de oorspronkelijke vraag :
Ik heb photoshop. Kan ik met photoshop dit bestand comprimeren tot onder de 72 kb
Ja dat kan, je kan een afbeelding terug brengen tot 72 kb, door ondermeer de resolutie te verlagen en sterk te comprimeren.
De vraag is alleen wat ga je er mee doen, wat wil je er verder nog mee doen ?
Als het over een foto gaat, en je wilt die alsnog afdrukken, is er te veel informatie weg.
(Wanneer ik de hoogste kwaliteit wil voor mijn fotos zal ik deze zelfs nooit in het .jpg formaat zetten, want daardoor verdwijnt er al te veel)
DPI = is drukkersjargon, en heeft eigenlijk alleen te maken met het aantal puntjes dat gespoten wordt per inch (volgens rastering naargelang het doel waarvoor het geprint/gedrukt wordt, en waar men dan spreekt over 2000 en méér DPI, foto's in kunstboeken bv).
Het wordt inderdaad door elkaar gehaspeld.
Ten hoogste kan, als er gesproken wordt over een bestand, een DPI een verhouding zijn tussen de resolutie en het afdrukformaat (wat dus niet hetzelfde is als afbeeldingsformaat).
Zie voor meer uitleg :
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...pic=52430&h
De resolutie in pixels bepaalt de afbeeldinggrootte op je scherm, maar ook weer niet de afdrukgrootte.
Om een foto op je PC-monitor, passend te tonen dien je de resolutie aan te passen van die afbeelding : het aantal pixels in de breedte en de hoogte. Als de resolutie te hoog is zal een kijker op een kleiner beeldscherm moeten scrollen. De afbeeldinggrootte op de schermen zal bij ieder scherm verschillend zijn.
In een bestand de DPI aanpassen heeft geen zin, de grootte zal hetzelfde blijven, trouwens ook de bestandgrootte. Een DPI zit namelijk niet in een bestand
..
Met welke resolutie je een afbeelding moet in scannen kan ik je niet vertellen, het hangt van de scanner af, de afbeelding die je in scant, en op welke drager die afbeelding staat (bv glad papier of niet). In scannen aan een te hoge resolutie kan een hoop ruis brengen met als gevolg een enorm groot bestand.