*gast_davysmurf_* schreef:Wie zegt dat het heelal alles omvat?
Misschien zijn er wel meerdere 'heelallen', op een manier die ons voorstellingsvermogen helemaal te boven gaat.
Wil je hier meer over lezen, stel ik voor dat je even googled op 'parallel universes'. Hier bestaan reeds hele bibliotheken wetenschappelijke en *ahum*
minder-wetenschappelijke literatuur over.
Ik ben het er niet mee eens dat oneindigheid niet bestaat in de reële wereld. Als je zegt dat het iets eindig is, en daarnaast heb je het niets, dan is dat niets wel oneindig.
Ik herinner me dat ik een week of twee geleden ook op dit forum beweerde dat oneindigheid niet bestaat in de reële wereld. En ik ben nog steeds van die mening overtuigd, wat betreft bijvoorbeeld de grootte van het heelal, waarmee ik dus nog steeds beweer dat ik geloof dat het heelal eindig is.
Maar, ik ben wel gaan nadenken over oneindigheid in de reële wereld, en ben tot de conclusie gekomen dat deze daadwerkelijk bestaat: zet maar eens twee spiegels tegenover elkaar. Of film met een camera een beeldscherm waarop die camera aangesloten is. Dan zie je oneindigheid. (Hoewel dan nog te discussiëren valt of die reëel is.)
Nu zeg je dat buiten het heelal, het 'niets' is. Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat hetgaan 'buiten het heelal' niet gedefinieerd is. Het is een term die niet bestaat. Het is noch 'iets', noch 'niets'. Als je dit niet begrijpt, kun je het als volgt zien: getallen als 4 zijn iets, 0 is niets, en breuken met als noemer 0 zijn niet gedefinieerd.
Ook als je zegt dat tijd niet altijd heeft bestaan zou ook niet helemaal waar zijn als er meerdere heelallen zouden zijn.
Waarom niet? Als er parallelle heelallen bestaan (en dat ontken noch bekrachtig ik), waarom zou dat dan betekenen dat tijd 'altijd heeft bestaan'?
Feitelijk heeft tijd altijd bestaan, want vanaf wat dan ook maar begon, het begin van altijd, was tijd er. Tijd is er altijd al geweest. Behalve voor de big bang. Dan was er geen 'tijd', maar ook geen 'geen-tijd'. Daarmee wil ik zeggen dat als je definitie van altijd begint bij de big bang, tijd altijd heeft bestaan. Voor de big bang is 'niet gedefinieerd', net als 'buiten het heelal' niet gedefinieerd is. Daarom noemen we het ook het heelAL en het ALtijd.
En zelfs al zouden er meerdere heelallen bestaan, dan nog zouden deze ook ontstaan moeten zijn, en dus ook een 'eigen altijd' (dit is geen correcte verwoording') moeten hebben. Volgens mij zijn parallelle heelallen geen bewijs van oneindige tijd.
Om den duur zou je je kunnen gaan afvragen: bestaat er uberhaupt wel een heelal?
Natuurlijk, waar bevinden we ons anders in? Bevinden we ons niet in het geheel, in het 'heel alles'?
Denis