Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: Baansimulatie: een kleine applet

'symplectisch' scheelt al weer 19 hits

Laat maar, dat woord is te moeilijk voor me :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Brinx
Lorentziaan

Probeer anders ook nog even een search op "symplectic", de veel algemenere Engelse versie. :D
Dr. Who?

Eh, tot nu toe zie ik verder niks speciaals, maar ik ben op 't moment ook aan het werk. Ik zal straks thuis eens even kijken. Ik zal ook straks even kijken naar online informatie. Enniewee, ik kan juist vanuit het oogpunt van simpelheid aanraden om te normaliseren. Ik had daar een aantal erg goede argumenten (anders dan de simpelheid) voor gelezen, dus daar zal ik straks ook even naar kijken.

Kort gezegd, in deze post zeg ik niet zoveel.
Isaac Newton

Ik kan 'm niet zien. :D Er komt een rood kruisje boven in beeld.
Brinx
Lorentziaan

Hm, da's vreemd Isaac. Kun je via de link op de pagina wel de 'standalone' versie downloaden?

En werkt Java wel naar behoren op andere webpagina's die je bezoekt?
Isaac Newton

Als ik Java ergens anders gebruikt werkt Java wel gewoon. En de standalone versie werkt ook niet. :D
Brinx
Lorentziaan

Welke foutmelding krijg je bij de standalone versie als je 'm probeert te runnen (in de Java console)?
eendavid

Willemwever, dat klopt - wanneer objecten zeer dicht bij elkaar komen ontstaan er flinke numerieke afrondingsfouten (en is de stapgrootte van de integrator niet meer klein genoeg om de symplecticiteit te behouden), en loopt de simulatie in de soep. Manieren om dit te omzeilen zijn er op zich wel: de stapgrootte bijvoorbeeld kleiner maken wanneer objecten zo dicht bij elkaar in de buurt komen, of objecten gewoon laten samensmelten wanneer ze botsen.
Heb je hier al vorderingen?

Ik ben namelijk voor een project bezig met de implementatie van een reguralisatie (een coördinatentransformatie waardoor je een 'close approach' goed kan berekenen), misschien komt ie in dit programma van pas?
the weatherman

Heel sjiek! Wat ook wel leuk zou zijn is de deformatiekrachten erin rekenen. Geen idee of dit computertechnisch haalbaar is maar als dat zou lukken zou het natuurlijk helemaal af zijn. Dan kan je proberen een benadering van een zwart gat te maken en getuige zijn van "kosmologisch kanibalisme".

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”