Let's agree to disagree. Soms is autoriteit nodig, soms niet.Anyway, dit is de reden waarom ik van mening ben dat deze manier van doen nooit iets positiefs op kan leveren, noch op een forum, noch op een school.
We hebben op dit forum het beleid dat we openstaan voor ideeën en overleg maar wanneer het puntje bij paaltje komt de mods de knoop doorhakken, dit altijd in overleg met elkaar en met de beheerder na zorgvuldig alle argumenten te hebben afgewogen. Dat is een visie die ik volledig steun.
Soms is er echter wel autoriteit nodig. Een leraar wiskunde zal meer kennis en inzicht hebben in de wiskunde dan 99,5-100% van de leerlingen. Op dat vlak is er autoriteit nodig; niet de leerling maar de leraar bepaalt wat wiskundig wel en niet klopt. Wel kan de leraar, wanneer hij daar voor open staat en de leerlingen daar toe in staat zijn, overleggen over de wijze waarop hij zijn lessen indeelt. Dit in die mate waarin hij in staat is om gelijkwaardige alternatieven voor te leggen.
Een leger zou dan weer volledig in het soep lopen zonder een ijzersterke chain of command. Ik zal er geen plaatje bij hoeven te schilderen wat er in een oorlog zou gebeuren wanneer deze ketting er niet zou zijn. Dit is echter weer een hele andere discussie.