Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
caid17
Artikelen: 0

Halo-sterren in de omgeving van de zon

Hallo iedereen

Weet er iemand hoe je halo-sterren in de omgeving van de zon kan herkennen?
Jan van de Velde
Moderator

Re: Halo-sterren in de omgeving van de zon

Hoe bedoel je, "in de omgeving van de zon" ? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
caid17

Meer info heb ik ook niet. Ik ben momenteel een cursus wetenschap van de kosmos aan't blokken. Gaat over sterren, planeten, melkwegstelsel met de fysica en de chemie daarvan. En we hebben daar een aantal mogelijke examenvragen van. En die vraag is er dus 1 van.

Zou het kunnen dat als ze in de omgeving van de zon zitten ze dan gewoon beter te zien zijn? En hebben ze misschien een andere samenstelling dan? Want ik heb ergens gelezen dat er twee categorieën van halo-sterren zijn: diegene die de zogenaamde 'globular clusters' vormen en de 'field stars' die geisoleerd voorkomen en over de hele halo te vinden zijn.
Jan van de Velde
Moderator

Ik denk niet dat er een principieel verschil is tussen halosterren "in de omgeving van de zon" en andere halo-sterren.

Het enige verschil is dat die halo-sterren "in de omgeving van de zon" dichterbij ons staan, en zo zou je het dan moeten lezen lijkt me. Dichterbij betekent beter zichtbaar (maar niet door naar de zon te kijken!)

Gedachte 1: Die halo-sterren zijn in het algemeen (heel) oude sterren.Dat zal wel gevolgen hebben voor hun (absorptie-)spectra?

Gedachte 2: Als ik het me goed herinner beschrijven die overigens ook banen om het centrum van de melkweg, waarbij ze ook door de melkwegschijf heen gaan. Zou dat geen afwijkende verplaatsingen aan de sterrenhemel te zien geven?

NB: deze gedachten zijn precies dát: weten doe ik het ook niet.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Ruben01

Misschien heb je hier iets aan, echt verduidelijkend is het wel nie (voor mij).
Kinematics of the Milky Way halo

About 99 percent of the Galaxy's stars belong to the disk and bulge of the Galaxy, with the rest forming an extended, faint and roughly spherical halo in which it is embedded.

The stars in this halo are on orbits which take them to all corners of the Galaxy --- and in this sense they are messengers about the amount of dark matter in the Galaxy, as their orbits are dominated by the gravity of the dark matter, rather than the paltry amounts of visible matter. Exactly how halo stars move has been investigated from a new large sample of observations by Chris Thom, as part of his PhD thesis. Chris is supervised by Chris Flynn at Tuorla Observatory and Brad Gibson at Swinburne University of Technology in Melbourne, Australia.

About 2000 halo stars have been put together by the researchers in various directions on the sky, mainly gazing outward from the center of the Galaxy, using telescopes at the European Southern Observatory as well as published samples from the Sloan Digital Sky Survey. The speeds relative to the Sun were measured, and compared to a model of how such stars have been thought to be moving in the Galaxy's dark matter. The model turned out to fit the data quite well, but to the researchers' surprise, this wasn't the only model that fit. It turned out that it was quite difficult to distinguish between their physical model, which contained a few parameters, and an exceedingly simple model in which the velocities can be fit by a single parameter only. The researchers had been expecting to be able to rule out such a simple model with confidence, with access to several thousand distant halo stars.

The models are much easier to distinguish from each other for halo stars very close to the Sun -- in this case, only the simple model clearly does not fit. This suggests a test -- we whould be looking at distant halo stars where the difference between the two models is greatest -- and this turns out to be in the inner parts of the Galaxy, toward the central bulge. The team is planning to follow up their work by gazing inward instead! The research has been published in the Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.
caid17

Gedachte 2: Als ik het me goed herinner beschrijven die overigens ook banen om het centrum van de melkweg, waarbij ze ook door de melkwegschijf heen gaan. Zou dat geen afwijkende verplaatsingen aan de sterrenhemel te zien geven?

Ik heb inderdaad ook ergens gelezen dat die af en toe door de melkwegschijf gaan. Maar ik heb er dan nog nergens een verklaring voor gevonden.
babs

hej,

ik weet weet het eigelijk ook nie zo goed .. ben momenteel ook dat vak aan t studeren!

groetjes uit belgie! :D
Jan van de Velde
Moderator

ik weet weet het eigenlijk ook niet zo goed ..
heb je daar dan een helder gestelde vraag over waar we wat mee zouden kunnen misschien?
Babs

neen, exact dezelfde vraag hoor, maar ik was daarnet aan het leren en ik heb het gevonden in de cursus!

Halo-sterren zijn metaal arm en zeldzaam in de omgeving van de zon. We zouden ze kunnen herkennen aan de relatief grote snelheid ten opzichte van de zon.

(staat zo ergens op 1 regeltje over heel de cursus geschreven :s)
Jan van de Velde
Moderator

Babs schreef:We zouden ze kunnen herkennen aan de relatief grote snelheid ten opzichte van de zon.

(staat zo ergens op 1 regeltje over heel de cursus geschreven :s)
Klinkt logisch: alle andere sterren in ons zonnestelsel (in de bulge en in de schijf) draaien met ons mee om het middelpunt van het sterrenstelsel, in dezelfde richting en ruwweg dezelfde hoeksnelheid. Die lijken voor ons dus (nagenoeg) stil te staan. Die Halo-sterren bewegen heel anders om het centrum van het sterrenstelsel heen, en die hebben dus een heel andere bewegingsrichting en zien we dus snel bewegen. Zoiets als twee auto's die naast elkaar over de snelweg rijden. vanuit de ene auto lijkt de andere stil te staan. Maar een auto die op zijn gemakje over het kruisende viaduct rijdt lijkt veel sneller te bewegen dan de auto naast ons.
Jan van de Velde
Moderator

Overigens, zie daarvoor ook mijn eerdere bericht:

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”