Eerder het gevoel van menswaardigheid. Dat gevoel is m.i. niet los te koppelen van een bepaalde persoonlijke perceptie. Het is een lastig begrip, ik kan het niet zo 1,2, 3 duidelijk uitleggen, en de van Dale helpt ook niet met het synoniem "digniteit". Maar het is m.i. wel een begrip dat veelvuldig is besproken door filosofen (o.a. Kant) en terugkomend, zoniet aan de basis ligt van ethische discussies. Een mooi artikel hierover:
http://filosofie.be/article/detail/3/ .
Ben het artikel aan het lezen (halverwege) maar los van het artikel denk ik dat ik wel een voorstelling kan maken van de begripsinhoud van 'menswaardigheid'.
Om hiermee op jouw vraag terug te komen: je vraagt je af in hoeverre (bij verplichte orgaandonatie) de menswaardigheid van mensen -die opvattingen hebben waarmee orgaandonatie in conflict zou zijn- aangetast zou worden.
Lijkt me een reeele vraag...
Het zou inderdaad ten koste gaan van menswaardigheid in deze gevallen, het is vervelend wanneer er over je opvattingen en hiermee de ernstige negatieve consequenties volgens deze opvattingen heen gewalst wordt; je wordt niet serieus genomen in de ideeen die jou tot het mens maken dat je bent.
Er zou echter geen ethiek bestaan wanneer we voor iedereen een onaangetaste menswaardigheid konden garanderen.
De menswaardigheid van deze mensen staat namelijk de menswaardigheid van andere mensen in de weg; de mensen die betrokken zijn in een orgaanbehoefte.
Hun bestaan als mens wordt weinig serieus genomen door mensen die uiting geven aan hun ongegronde opvattingen waardevoller achten dan het bestaan van een mensenleven.
Tsja, hoe leg je dit nu op een weegschaal? (nog los van alle andere argumenten voor of tegen orgaandonatie)
Hoe meet je de aantasting in menswaardigheid, zijn er manieren om deze aantasting te reduceren? Welk bereik heeft deze aantasting?
Mij lijkt het niet zo moeilijk al is het verdomd lastig om het aan te tonen.
Ik gok er namelijk op dat mensen als Ger helemaal niet depressief raken en/of zichzelf van kant willen maken.
Het is een aantasting die wel weer heelt wanneer je verder moet in het leven; je kan niet anders.
Anders is dit voor de personen die het leven moeten laten wegens een tekort aan organen en hiermee hun totale menswaardigheid ontnomen wordt.