De daders zijn veroordeeld omdat ze bleven schoppen terwijl de overvaller al uitgeschakeld was. Ik meen mij te herinneren dat ze zelfs nog doorschopten terwijl de verdachte al bewusteloos was. Dit (een bewusteloos iemand schoppen) zal vast en zeker ook onder de Belgische wetgeving strafbaar zijn.Dat is duidelijk een geval van noodweerexces. Als het een overval met zware gewelddaden betreft, zouden ze zich in België wel kunnen beroepen op uitlokking. En anders zijn er nog de verzachtende omstandigheden.
Volgens mij, als juridische leek, is dan de grote vraag of dat de mensen bleven doorschoppen uit wraakgevoelens of uit een vlaag van verstandsverbijstering (en aldus verminderd toerekeningsvatbaar); dat ze door de adrenaline en hevige emoties niet waarneemden dat de overvaller geen dreiging meer was of daar niet juist naar konden handelen.
Voor de volledigheid vermeld ik er nog bij dat de overvaller overleed door de schoppen (heeft juridisch grote consequenties hoewel het toeval daar toch een grote rol bij speelt) en dat dit niet de 1ste overval was in deze supermarkt (zal hen gedrag beïnvloed hebben).
Dit veroorzaakte een kleine rel in Nederland. Het is veel in het nieuws geweest en de toenmalige minister van binnenlandse zaken (voormalige BVD-er, AIVD-er)vond dat ze een lintje verdienden omdat ze optraden tegen deze overvallers. Het leek er op dat het meerendeel van de gewone mensen de veroordeling van de supermarktwerknemers voor excessief geweld onterecht vonden.