Iwerke
Artikelen: 0

Elektronica van kwartshorloge.

Ik ben nu al een tijdje bezig met kwartshorloges.

alles wordt bestuurd door een IC.

in mijn geval een CMOS.

mijn probleem is nu met de signalen. Je legt een gelijkspanning aan op de cmos aan de Vn en de Vp.

hierdoor komt er ook een gelijkspanning over de kristaloscillator. Dankzij het piëzo elektrisch effect enzo gaat dit kristal een frequentie creëren. ( een zeer stabiele frequentie ) nu mijn vraag is dat kristaloscillator is enkel aangesloten via de gelijkspanning. Hoe kan de frequentie van die oscillator dan enigzins effect hebben op totale frequentie van het signaal in de cmos?

Afbeelding
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_
High-Voltage

Re: Elektronica van kwartshorloge.

De oscillator zelf bestaat uit meerdere componenten. De frequentiebepalende elementen (in dit geval een kristal en een instel C'tje) zijn naar buiten gevoerd zodat deze gemakkelijk aan te passen zijn.

Je oscillator gaat een sinusvormige spanning opwekken die gesuperponeerd is op een DC component. De sinusvormige spanning wordt er vervolgens vanaf gehaald via een uitkoppelcondensator en wordt waarschijnlijk een smith trigger binnengeleid die het vervolgens omzet in een blokgolf.

Je zou ook een astabiele multivibrator kunnen gebruiken om een clocksignaal op te wekken, deze is van nature al blokgolfvormig, maar ik heb niet zo direct een idee waarom dit niet wordt toegepast. Er zal wel een goede reden voor zijn, waarschijnlijk omdat hij niet zo stabiel is in frequentie.
Iwerke

Dus heel simplistisch voorgesteld dan ziet die oscillator er zo ongeveer uit :

Afbeelding

met kristal resonator dan die regelbare condensator

een versterker

en een soort van omvormer die ervoor zorgt dat ik een bloksignaal krijg.

Welk ik dan door een aantal tweedelers kan sturen om een frequentie te krijgen van 1 hz voor mijn stappenmotor.

Nog een vraagje dan, is de frequentie van mijn oscillator dan enkel afhankelijk van mijn kristalresonator frequentie?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_
High-Voltage

Je frequentie wordt inderdaad bepaald door het kristal en de trimmer C aan de buitenkant.

Terug naar “Elektrotechniek”