Een hologram is echt.
Dat wil zeggen het beeld dat een hologram (dat "plastic plaatje") produceert is volledig identiek aan het echte beeld. Vrij letterlijk, dat wil zeggen, het licht wat je ziet is niet te onderscheiden van het licht zoals dat van een echt voorwerp komt. Zie
Yves Gentet's hologrammen.
Het is mogelijk dit beeld in de computer op te wekken (alhoewel dat nog altijd redelijk problematisch is). Zie
MIT.
Hologrammen zijn dus echt, en ze bevatten lichttechnisch gesproken alle informatie die het voorwerp beschrijft. Dus ook alle 3D cues (perspective, depth-of-focus, disparity, accommodation/convergence linkage, motion parallax, overlap of objects, distribution of light and shadows).
Holografie is dus zondermeer echt.
Enige probleem met hologrammen is dat je ze niet kunt projecteren. Dat wil zeggen ze kunnen ergens een lichtpunt "neerzetten", maar om dat te zien, is direct zicht nodig op het hologram. Dat wil zeggen, als ik het hologram van de zijkant bekijk (rand van de foto) dan zie je niks. Bekijk je het onder een kleine hoek, dan is het beeld wat je ziet nog altijd niet groter dan de afstand tussen de twee randen van de foto. Het hologram kan er niet "uit" zeg maar.
Een andere oplossing is een beeld projecteren op een roterend scherm. Zie
actuality-systems Maar ook hier is het dus nodig dat je werkelijk zicht hebt op een scherm. Bovendien mist deze oplossing veel 3D cues, waarvan de meest zorgelijk toch wel het gebrek aan overlap is (afbeelding lijkt transparant, wat erg verwarrend kan werken voor meer complexe afbeeldingen).
Nu is het echter wel zeker mogelijk een beeld te projecteren "in de lucht". Maar dit beeld is niet meer 3D. Het mist dus een groot aantal 3D cues. Hoewel het effect lijkt te zijn dat het voorwerp wel degelijk 3D is. Zie
io2technology Stiekem is het zo dat ook hier feitelijk wordt geprojecteerd op een scherm. In dit geval bestaat het uit fijn verdeelde water- of ijsdeeltjes. Een filmpje vind je
hier (6MB). Het lijkt 3D, maar het is evenwel een plat beeld.
Dat in een notendop. Er betstaan nog meer technieken, maar vooralsnog kom je bij geen enkele onder de noodzakelijkheid van een scherm uit.