Maar ehh, zou het inderdaad geen idee zijn om rubberen kogels en/of een gummiknuppel wel als defensief wapen beperkt te legaliseren (niet dat je dus een pistool met rubberen kogels mee naar een voetbalwedstrijd neemt, of zoiezo in het openbaar) en zaken als pepperspray. Ik zag ook eens een advertentie over een soort schuimspray die het gezicht bedekt, als het er afgehaald wordt is het gezicht blauw en kan de dief/verkrachter/whatever ook makkelijk herkent worden. Zijn dergelijke defensieve middelen geen idee?
Ik vind het een slecht idee.
- Mensen gaan die wapens ook sneller gebruiken doordat het minder risicovol is wat eigen rechtertje spelen kan bevorderen.
- Er kunnen ongelukken gebeuren wanneer bijvoorbeeld kindjes de pepperspray in handen krijgen of wanneer de gebruiker onhandig is (simpel voorbeeld is het geen rekening houden met de wind).
Persoonlijk zou ik, wanneer er nog iemand in huis is (dwz, een welkom iemand
) proberen de inbreker met judotechnieken onder controle te houden wanneer hij zich verzet en probeert te vluchten. Dat lijkt mij duidelijk wel proportioneel geweld zolang je niet intentioneel de inbreker zijn arm of pols breekt. Wanneer je niet zo'n vaardigheid hebt, laat het dan gewoon aan de politie over!
Ik zie het zo: als iedereen de verantwoordelijkheid aan zou kunnen om met een wapen om te gaan, zouden wapens niet nodig zijn en dus waarschijnlijk niet eens bestaan.
Ook niet alle politieagenten kunnen met wapens omgaan (gevallen waarbij agenten hun familie hebben vermoord en daarna zelfmoord hebben gepleegd, misbruik van geweld bij hectische situaties). Wel is er bij hen geselecteerd en is het aantal maar beperkt waardoor het niet al te veel problemen geeft.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.