Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
albert davinci
Artikelen: 0

Deskundoloog

Dit woord hoor je de laatste tijd steeds meer. Ik heb het eens opgezocht:
des·kun·do·loog (de ~ (m.), -logen)

1 [scherts.] zogenaamd deskundige

Het valt mij op dat veel mensen het woord gebruiken wanneer ze deskundige bedoelen. Persoonlijk vind ik het een gruwelijk woord.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Phys

Re: Deskundoloog

Moet zeggen het nog nooit in die (verkeerde) betekenis te hebben gehoord (dus deskundoloog i.p.v. deskundige). :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Jan van de Velde
Moderator

de paar keer dat ik het heb gehoord vond ik het sarcastisch klinken, en zo was het volgens mij ook bedoeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Erik Leppen

Hoor 't nu voor 't eerst...wat 'n lelijk woord :D
Klintersaas
Social:

de paar keer dat ik het heb gehoord vond ik het sarcastisch klinken, en zo was het volgens mij ook bedoeld.
Ik heb hetzelfde gevoel. Vooral oktagon gebruikt het vaak (maar ik weet niet of hij het sarcastisch bedoeld). Verder vind ook ik het een lelijk woord.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
TD

Dat woord gebruik ik nooit, ik wist ook niet dat het echt voor "zogenaamd deskundige" stond.

Bij oktagon is het helemaal niet zeker of hij het ook zo bedoelt, verder zie ik het zeer zelden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
klazon
Pluimdrager

Een snelle zoektocht op google en raadplegen van de Van Dale leveren hetzelfde resultaat: deskundoloog is een schertsende benaming voor iemand die zich voordoet als deskundige.

Een deskundige op zijn beurt is iemand die kundig is in des (volgens Kwetal in de verhalen van Ollie B. Bommel) :D
Phys

Bij oktagon is het helemaal niet zeker of hij het ook zo bedoelt, verder zie ik het zeer zelden.
Bij oktagon is het juist wel zeker dat hij het zo bedoelt. Hij heeft het immers vaak over 'zogenaamde experts' of slechte docenten die weinig meer voor hun leerlingen doen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Jan van de Velde
Moderator

Vooral oktagon gebruikt het vaak (maar ik weet niet of hij het sarcastisch bedoelt).
Nee, nou je het zegt heb ik het Oktagon ook al zien gebruiken richting gerespecteerde mede-forummers, en dat was volgens mij echt eerder "schertsend" dan "sarcastisch".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
oktagon

Ik gebruik het woord 'deskundoloog' al jaren,las het destijds uit een commentaar in Elsevier of Telegraaf.

Vond en vind het een mooie aanduiding voor iemand die ik taxeer als een niet-deskundige,die theorieen verkondigt,die lichtelijk rammelen.

Op dit forum gebruik ik het ook wel plagend om niemand op de tenen te trappen of om een reactie uit te lokken;deze alinea als reactie op Jan vdV,die ik plagend een ere-deskundoloog zou willen noemen,want hij reageert op zeer diverse gebieden,een breed ontwikkeld figuur.

Maar ga niet naast je schoenen lopen Jan,want dan zak je in de Vlaamse klei!

Terug naar “Taalkunde”