joch
Artikelen: 0

Waterskien?

Voor een hijstraverse t.b.v. het hijsen van een boot heb ik berekend welk profiel ik zou moeten gebruiken.

Wie kan voor mij de berekening controleren om te kijken of ik goed zit?

De boot is een waterskiboot, dus voor diegene die een fatsoenlijk berekening voor me wil maken, heb ik een keer waterskien in de aanbieding op De Kaag bij Leiden.

Plaatje van de boot op http://www.moomba.com/mobiuslsv/index.html

Situatie:

HEA profiel 6m die gebruikt wordt als hijsbalk/traverse om een lang voorwerp te hijsen.

Last weegt 2000kg --> 1000kg omlaag aan elk van de uiteinden van de hijsbalk.

Balk zelf wordt gehesen aan tweesprong. Bevestiging tweesprong op 1,5m vanaf de uiteinden.

Schematisch: 1000kg omlaag - 1,5m - hijspunt schuin omhoog - 3m - hijspunt schuin omhoog - 1,5m - 1000kg omlaag

(Ik neem aan dat het hijsen met de tweesprong geen extra belasting geeft als de tweesprong voldoende lang is)

Mijn berekening:

Maximaal buigend moment t.p.v. een hijspunt: M=Fxl=1000kg*10m/s2*1,5m=15000Nm

Voorgesteld profiel van HEA140 heeft Wb van 155cm3

Spanning = M/Wb = 95 N/mm2

Toelaatbare spanning voor stalen balk: 140 N/mm2

Er blijft nog ca factor 1,5 over voor veiligheid.

Klopt dit een beetje en vooral, is dit de optimale oplossing of kan ik ook uit met een kleiner profiel?
High-Voltage
Artikelen: 0

Re: Waterskien?

Ik heb je berekening eens even overlopen en dit lijkt inderdaad te kloppen. Het maximale buigend moment is inderdaad 15kNm (als we even ruw tellen dat 10N = 1kg). En dan kom ik inderdaad die 95 (in mijn geval 97) N/mm² uit.

Wat betreft die ligger dat heb ik niet kunnen controleren omdat ik geen tabellenboek voor mn neus heb liggen, dus ik hoop dat je dat tegoei bekeken hebt. Verder hoop ik dat die 140N/mm² de maximale buigspanning is en niet een of andere spanning die het materiaal aan kan, anders moet je dat nog reduceren. Die veiligheidscoefficient van 1.5 is op zn minst, dus ik zou zeker geen kleinere balk kiezen!

Tot slot wat betreft het hijsen met een tweesprong, dat heeft enkel invloed op de sterkte van je hijskabels, deze zullen iets meer dan 1000kg per stuk moeten torsen. Hoe langer je de kabels maakt, hoe kleiner hetgeen is dat ze extra moeten trekken. Als je nu extreem korte kabels kiest ga je ook nog enorme krachten krijgen in je balk, maar bij een deftige lengte is dit verwaarloosbaar. Aan wat lengte had je gedacht? Ik zou ze zeker niet korter maken dan 3m.

Nog een persoonlijke opmerking:

Ben je er zeker van dat die last mooi verdeeld is in 1000kg en 1000kg?

Terug naar “Klassieke mechanica”