Het was meer een gesprek met mezelf, maar,
Het help wellicht als je de zin zo leest;
Het is alsof wetenschappelijke toepassingen die vanuit een OUDE wetenschappelijke zicht worden bekeken met een NIEUWE wetenschappelijke zicht wordt bekeken.
Moderator: Rhiannon
[Off-topic] Het helpt wellicht als je díe zin vervolgens zó leest:Relict schreef:Het help wellicht als je de zin zo leest;
Het is alsof wetenschappelijke toepassingen die vanuit een OUDE wetenschappelijke zicht worden bekeken met een NIEUWE wetenschappelijke zicht wordt bekeken.
Gegeven wat ik net schreef lijkt mij dit normaal en zelfs een onlosmakelijk (waarschijnlijk essentieel) onderdeel van de wetenschap zoals we het gerealiseerd hebben.Ik had genuanceerder moeten zijn... Het wijzen op bepaalde invloeden die zich laten gelden t.a.v. de wetenschap en de gebreken wat realisatie betreft, lijkt me vaak slechts gestoeld te zijn op het ondersteunen van bepaalde ideeën, om die ideeën, niet om de wetenschap zelf.
Jeroen heeft zijn vermoedens duidelijk beargumenteerd, en die verdere argumentatie heb je niet weerlegd.Je hebt een ''gevoel''?? Gevoel is niet genoeg en eigenlijk een vage'' beschuldiging''
Nu ga je wel erg ver. Vertrekkende bij de premisse "Er is onderzoek dat niet onafhankelijk gebeurd" zijn we nu al aanbeland bij "Je zal geen 10 onderzoeken kunnen vinden die wel onafhankelijk zijn gebeurd". Ik maak me sterk dat we ruim meer voorbeelden zullen kunnen geven (even geduld) en ik durf te betwijfelen of op dit filosofieforum voldoende expertise aanwezig is om deze onderzoeken door te lichten (i.t.t. de bio-medische fora, zoals ik eerder al aanhaalde).Geef mij eens 10 voorbeelden van werkelijk ONAFHANKELIJK onderzoek in bijvoorbeeld de geneeskunde uit de geneeskunde? En we kunnen dan die onafhankelijkheid graag ontleden.
Dat hebben we ondertussen al vaak gehoord, maar het is mij nog steeds onduidelijk op welke grondgedachte je doelt, dus ik kan er verder ook niet op in gaan.Als je deze grondgedachte niet WILT of KUNT analyseren omdat het eigen denken en de opbouw van het hele systeem dit verhinderd heb je een probleem. Je bouwt dan kennis op, op een verkeerd fundament.
Dat is wel weer iets anders dan de beschuldiging van banden met de farmacologische industrie...Een iets subtieler voorbeeld: Medisch onderzoek richt zich voornamelijk op het ontwikkelen van behandelingen in plaats van op geneesmiddelen. Een behandeling kun je meerdere keren verkopen aan dezelfde patient, je kunt de behandeling zelfs differentiëren op grond van de financiële draagkracht van de patient. Aan een werkend geneesmiddel is echter lastiger geld te verdienen.
Klopt, men dacht lang dat stress (laat dat nou net een van de stokpaardjes van Relict zijn) de oorzaak was van maagzweren, een idee dat nog sterk leeft onder de publieke opinie. Natuurlijk zijn er punten geweest waarin de wetenschap het niet (meteen) bij het rechte eind had. Ik ben het ook met je eens dat het vaak wachten is op technologische vooruitgang. Dat is wel weer iets heel anders dan enkel en alleen slechte wil.Dat een maagzweer veroorzaakt werd door een bacterie was lange tijd onbekend omdat de wetenschappelijke consensus was dat er geen bacterie in de maag (vanwege het maagzuur) kon leven. Er was tevens geen motivatie om wetenschappelijk onderzoek te doen in deze richting omdat de verkoop van zuurremmers (een behandeling) extreem lucratief was. Uiteindelijk was de onderzoeker gedwongen om zichzelf te infecteren op te bewijzen dat een bacterie de oorzaak was en dat dit vrij eenvoudig te genezen was door de bacterie te doden.
Dit onderschrijf ik. En je bent het misschien al beu gehoord, maar ik wil toch ook nog even waarschuwen voor het doodlopende ID-zijpaadje.Dit topic heeft deze zijlijn van redenatie overgenomen van een andere topic (gestart door relict) die gesloten werd. Dit topic is echter breder dan alleen deze redenatie. Ik hoop dat we binnenkort weer terugkomen op het oorspronkelijke topic.