Weer even een vraagje.
Als ik de resonantiefrequentie van een ronde staaf (aan 1 kant vast) wil bepalen, hoe pak ik dat aan?
Eerst deflectie berekenen? Zo ja, hoe dan?
Moderators: physicalattraction, physicalattraction
Ehm, laat ik het mezelf makkelijk maken: een punt aan het uiteinde, in het midden.DePurpereWolf schreef:Dat ligt er aan hoe moeilijk je het jezelf wil maken.
Hoe wordt de kracht overgebracht, aan een punt aan het uiteinde, of homogeen over de staaf zoals de zwaartekracht.
Super! Ik zal de volgende keer iets netter proberen te googlen.DePurpereWolf schreef:Okee, de makkelijke manier is via google:
bv: resonant frquency cantilever
leidt je naar http://wwwex.physik.uni-ulm.de/lehre/physi...tr/node298.html
Hierin staat de volgende afbeelding:
Jou vraag stelling is nummer 5,
I, of het inertiaal moment, is dan gegeven onder de eerste paar tekeningen.
Dan is het gewoon invullen en uitrekenen.
Nog wel even slim om te vermelden dat het membraan/plaat aan de rand ingeklemd is. Het gaat dus om een ronde ingeklemde plaat met een staafje in het midden. En dan zoek ik dus de resonantie dwars op het staafje.bekkers schreef:Laat ik het mezelf nu nog moeilijker maken:
Als ik de deflectie van eenzelfde staaf uit wil rekenen, terwijl deze midden op een ronde plaat (of membraan, als je naar dunne, kleine platen gaat) staat, dan kan ik de resonantie in de lengterichting van de staaf uitrekenen m.b.v. de formules voor ronde platen, zie een ander topic:
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=66393
Als ik de resonantie nu uit wil rekenen in de zijdelingse richtingen, hoe dat aan te pakken? Dus situatie 5 uit bovenstaande, maar dan is de staaf niet vastgezet aan 1 kant, maar zit die kant nog aan een ronde plaat.
Met de formules over ronde platen kan ik alleen de deflectie en veerconstante van een plaat loodrecht op de plaat uitrekenen (z-richting, met de plaat in het xy-vlak), maar in het net beschreven geval geld wrsch. een totaal andere veerconstante.
Any thoughts? Misschien een soort superpositie... Of (hele slechte aanname) de plaat/membraan beschouwen als een heel platte cilinder.