Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Magnetoow
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Als je nou een hele goede weegschaal hebt, kun je ook op de weegschaal gaan zitten en de aanduidingen opnemen.

Ben zelf niet zo thuis in de weegschalen business, maar volgens mij als je niet te zwaar bent zou het moeten kunnen lukken. Ik las bijvoorbeeld dat de maximale G-kracht die je in El Condor in Six Flags haalt 4,5 is. Nou stel je weegt 50 kilo, dan ga je naar 225 kilo. Er is vast wel ergens een weegschaal te vinden die dat aankan.

Ik zou zeggen succes!
Mafkees

Magnetoow schreef:Als je nou een hele goede weegschaal hebt, kun je ook op de weegschaal gaan zitten en de aanduidingen opnemen.

Ben zelf niet zo thuis in de weegschalen business, maar volgens mij als je niet te zwaar bent zou het moeten kunnen lukken. Ik las bijvoorbeeld dat de maximale G-kracht die je in El Condor in Six Flags haalt 4,5 is. Nou stel je weegt 50 kilo, dan ga je naar 225 kilo. Er is vast wel ergens een weegschaal te vinden die dat aankan.

Ik zou zeggen succes!
Ja, maar dan meet je dus maar in een richting, terwijl je ook in andere richtingen versnelt. :shock:
Anonymous

Nou, ik vind de vertikale versnellingen het belangrijkste, dus dat zit wel goed. Maar hoe zou ik die weegschaal af moeten lezen als ik erboven op zit?? Hem vasthouden lijkt mij het meest praktische, want om een slingersysteem mee te nemen in een achtbaan lijkt mij niet erg handig. :shock: dit wordt nog lastig, zeg!!
Magnetoow

He Madelon, aflezen kan tegenwoordig met losgekoppelde 'handhelds' die volgens mij infrarood verzenden vanaf weegschaal. Alles dat je dan hoeft te doen is zorgen dat je niet voor de transmitter van de weegschaal zit....... anders ontvangt ie weinig natuurlijk :shock:
Anonymous

Ik ben op dit moment bezig om mijn profielwerkstuk te doen over het meten van G-krachten in de achtbaan. Ik heb eerst geprobeerd om zelf iets in elkaar te knutselen, maar enerzijds werkt dat niet en anderzijds wordt je er meestal niet mee in de achtbaan gelaten. Ik heb een datalogger + versnellingssensor geleend van het Amstelinstituut (onderdeel van de UvA). Hiermee kun je de verticale versnelling uitrekenen. Als die 9,81 is, heb je 1G, als het 18 is 2G etc... Het werkte heel goed. Als ik jou was zou ik ook maar eens contact opnemen met de UvA! Op hun site staat een link naar het werkstuklab.
Anonymous

Hey ik heb t wel eens op discovery gezien dat een paar kinderen dat ook in een achtbaan gingen doen wen zij gingen op de weegschaal zitten en met hun eigengewicht gingen ze dan berekenen wat dan de krachten waren. Alleen het noteren ervan in een achtbaan tja niet echt handig 8)
Anonymous

Hej, bedankt voor de goede tips! Ik zal zeker eens kijken op de site van de UvA. Maar wat heb je dan met die datalogger en versnellingssensor gedaan? Heb je daar nog proeven mee gedaan?

Terug naar “Natuurkunde”