Hallo,
wanneer ik een gat zou graven van hier tot aan de andere kant van de aardbol en daar een knikker in laat vallen, komt deze dan aan de andere kant eruit of niet? en hoe kan dat dan?
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
In theorie wel. Dit is dan een simpele oscillator. Best leuk om dat een keer uit te rekenen.wangkil schreef:Hallo,
wanneer ik een gat zou graven van hier tot aan de andere kant van de aardbol en daar een knikker in laat vallen, komt deze dan aan de andere kant eruit of niet? en hoe kan dat dan?
Hier ben ik het niet mee eens, de knikker zal als je de wrijving verwaarloost op en neer blijven gaan, van het ene uiteinde van de aardkorst tot de andere. Verwaarloos je de wrvijving niet dan zal de knikker na verloop van tijd in het midden blijven hangen.In theorie wel. Dit is dan een simpele oscillator. Best leuk om dat een keer uit te rekenen.
Hier ben ik het niet mee eens, de knikker zal als je de wrijving verwaarloost op en neer blijven gaan, van het ene uiteinde van de aardkorst tot de andere. Verwaarloos je de wrvijving niet dan zal de knikker na verloop van tijd in het midden blijven hangen.
Wat is precies een Oscillator, ik heb op wikipedia gekeken, maar hier staat dat het een apparaat is dat trillingen voortbrengt. Maar hoe moet ik dat zien bij een knikker die door een gat valt?Dat is precies wat een dan wel of niet gedempte oscillator doet.
De knikker blijft zonder wrijving heen en weer (trilling) door de aarde vallen.Wat is precies een Oscillator, ik heb op wikipedia gekeken, maar hier staat dat het een apparaat is dat trillingen voortbrengt. Maar hoe moet ik dat zien bij een knikker die door een gat valt?
In het geval van de knikker door de Aarde is het een cosinus, want de val begint bij het aardoppervlak.Zijn beweging is te beschrijven aan de hand van een sinus (of was het nu cosinus, maakt al niets uit trouwens...)
een oscillator zit ook in je pc bij je processor, deze geeft om de tijd een hoog signaal, zodat de processor "geklokt" te werk gaat,Wat is precies een Oscillator, ik heb op wikipedia gekeken, maar hier staat dat het een apparaat is dat trillingen voortbrengt. Maar hoe moet ik dat zien bij een knikker die door een gat valt?Dat is precies wat een dan wel of niet gedempte oscillator doet.
Ik denk dat de knikker smeltdit op en neer gaat kan je ook oscileren noemen, echter zal de knikker (zoals Bart beschrijft) steeds minder overshoot hebben dus is hij gedempt en zal uiteindelijk (geen idee hoe lang dat dat duurt) in het midden blijven "plakken"
zeker en vastIk denk dat je dit goed kunt vergelijken met een massa aan een veer.
inertie of traagheid zou ik het noemenovershoot