Ik ben bezg met een soort zwembad verwarming, wat bestaat uit de volgende onderdelen.
Een vijverpompje, 40 meter vijverslang van 13mm. (in de eerste poging tuinslang gebruikt maar deze kneep zichzelf langzaam dicht)
De eerste 5 meter wordt gebruikt om naar het dak van de schuur tekomen (3meter hoog) dan volgt er 30meter in een spiraal onder een golfplaat de laatste 5 meter terug naar het water oppervlak.
Helaas is de doorstroomsnelheid beperkt: 10 Liter in 4min 35 seconde. => 130 liter/uur.
De pomp heeft een capaciteit van 750 liter/uur. vrijuitloop. wat niet gek is voor een 13wat pompje.
Als ik aan de uitstroom opening 1 meter vijverslang zet van 13mm heeft hij nog maar een capaciteit van 514 liter/uur.
Ik wil graag de doorstroomsnelheid van de zonneverwarming verhogen. Niet door de pomp te veranderen maar door het plaasten van een tweede "collector". Deze tweede "collector"zou dan parallel geplaatst worden.
1. Heeft het paralel plaatsen van een tweede collector een doorstroomsnelheid verhogend effect.
2. Wat wordt de verwachte doorstroomsnelheid.
3. Moet deze dan direct na de pomp vertakt worden of kan de vertakking na de eerste 5 meter (op het dak) plaats vinden.
alvast bedankt
andrew