Hmm... ik heb hier niet voor geleerd ofzo, maar wel veel over gelezen. Wat ik daaruit begrepen heb, is dat het heelal in de eerste (volgens mij 10^-37 seconden) momenten ontzettend snel uit is gedijd, wat ze inflatie noemen. Hier zie je daarvan een grafische voorsteling:
Dat is geen grafische voorstelling van inflatie, maar van het 'terugkijken in het heelal'. De inflatieperiode staat helemaal links aangegeven.
Het heeft eerst 'even' geduurd voordat de wetten van de fysica zoals wij die nu kennen, de macht overnamen. In het begin waren de vier fundamentele krachten nog 'samengesmolten' tot één superkracht. Heel kort geleden heb ik nog een toelichting gelezen over hoe het nou precies zat dat het in die eerste momenten wel sneller dan het licht kon, maar ik ben even kwijt waar dat stond en ik kan het niet precies meer reproduceren. Als ik het vind post ik het nog even.
nogmaals, dit is hoe ik het begrepen heb, maar het kan zijn dat ik er echt flink naast zit.
Nee hoor, wat je zegt klopt
Voor meer informatie over inflatie:
klik
Verder is het belangrijk op te merken dat door recente metingen aan de kosmische achtergrondstraling (CMB: Cosmic Microwave Background, dat als het ware een vingerafdruk is van het vroege heelal, 380.000jaar na oerknal) van zowel de temperatuurfluctuaties (anisotropiën, zeer klein, orde 10^-5) als polarisatie sterke aanwijzingen zijn gevonden voor de simpele inflatiemodelllen.
Deze doen een aantal voorspellingen die tot nu toe zijn bevestigd, en andere voorspellingen die nog niet ontkracht zijn.
De komende missies PLANCK (van het Europese ESA) en Beyond Einstein (van de NASA) gaan hier verder mee. Als zij de zogenaamde 'B-mode' polarisatie kunnen detecteren (hetgeen wel voorspeld, maar nog nooit gemeten is), heeft dat grote gevolgen voor de huidige modellen. De B-mode polarisatie geeft veel informatie over de inflatie zélf! Het zijn dus spannende tijden
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -