High-Voltage
Artikelen: 0
Berichten: 388
Lid geworden op: za 19 mei 2007, 19:44

Re: Zonnecellen naar accu

De meter parallel om stroom te meten? Dat geeft rook!

Een paar eenvoudige formules laten je toe de benodige capaciteit te berekenen.

De lading is het product van de spanning en de capaciteit, de lading is eveneens het product van de stroom en de tijd.

De spanning is iets van 3V, de capaciteit zoek je, de stroom die je trekt is 0.1A en de tijd moet je bepalen aan de hand van de snelheid. Dus nog even de snelheid zien uit te vissen, of de tijd die ie nodig heeft om het parcours af te leggen en dan de capaciteit berekenen. Deze doe je om te beginnen maar eens maal vijf of maal tien en dan kan je eens aan het testen slaan!
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Zonnecellen naar accu

Als het wagentje de helling niet kan nemen, dan kan dat ook komen doordat de mechanische overbrenging te snel is. Anders gezegd, dat motortje moet dan een koppel leveren boven zijn kunnen. De enige oplossing daarvoor is de overbrenging aanpassen, dus trager maken.
High-Voltage
Artikelen: 0
Berichten: 388
Lid geworden op: za 19 mei 2007, 19:44

Re: Zonnecellen naar accu

Tzou me niets verwonderen als de motor rechtstreeks op de as staat, zonder al te veel overbrenging.

Maar gezien het parcours gaat dat nog serieuze problemen geven. Als ie terugkomt moet ie de helling weer op, en dat op 1.5 à 2V ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Ruben01
Artikelen: 0
Berichten: 2.902
Lid geworden op: wo 02 mei 2007, 18:10

Re: Zonnecellen naar accu

Ik heb zonet gemeten aan het motortje en de batterijen. Ik heb hiervoor 3 oplaadbarebatterijen (NiMH) in serie geschakeld. Deze heb ik ook in serie met het motortje geplaatst. Waarna ik het voltage heb afgelezen op een digitale meter. (dit bedroeg 4,0V) Daarna heb ik de meter parallel aangesloten om de stroom te meten. Hier kwam ik uit op 0,1A. Dan kun je voor zover ik weet het vermogen uitrekenen dmv de formule P=U*I waaruit komt P=0,4Watt. Hopelijk weten jullie nu wat meer.
Zoals HV reeds aangehaald heeft, dit kan je beter omgekeerd doen:
  • Stroom, serie
  • Spanning, parallel
Zo ga je de levensduur van je meter verlengen :D
Als het wagentje de helling niet kan nemen, dan kan dat ook komen doordat de mechanische overbrenging te snel is. Anders gezegd, dat motortje moet dan een koppel leveren boven zijn kunnen. De enige oplossing daarvoor is de overbrenging aanpassen, dus trager maken.
Dat is inderdaad een oplossing, ik had hier ook aan gedacht maar omdat het over zo'n klein wagentje en motortje gaat is dit toch niet zo'n goede oplossing volgens mij. Die overbrenging zorgt voor een extra gewicht en gaat ook voor verlies zorgen en je motortje heeft al niet zoveel vermogen.
Tzou me niets verwonderen als de motor rechtstreeks op de as staat, zonder al te veel overbrenging.

Maar gezien het parcours gaat dat nog serieuze problemen geven. Als ie terugkomt moet ie de helling weer op, en dat op 1.5 à 2V ben benieuwd...
Dat gaat wel voor enkele problemen zorgen, een batterij gaat hiervoor natuurlijk beter zijn maar daar zijn dan weer andere nadelen aan.

Ik denk dat Phaethon best eerst de capaciteit van zijn Elco's eens kan berekenen en dan verder testen om te zien hoeveel keer hij ze moet gaan overdimensioneren.
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Zonnecellen naar accu

Dat is inderdaad een oplossing, ik had hier ook aan gedacht maar omdat het over zo'n klein wagentje en motortje gaat is dit toch niet zo'n goede oplossing volgens mij. Die overbrenging zorgt voor een extra gewicht en gaat ook voor verlies zorgen en je motortje heeft al niet zoveel vermogen.
Maar ja, je zult misschien toch wel moeten, want het gaat hier gewoon om doetiehet of doetiehetniet.

Ik denk dat er sowieso wel minstens 1 tandwieloverbrenging in zit, dus is het een kwestie van aanpassen van de verhoudingen.
Gebruikersavatar
Franske
Artikelen: 0
Berichten: 337
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:16

Re: Zonnecellen naar accu

Ruben01 schreef:Dat gaat wel voor enkele problemen zorgen, een batterij gaat hiervoor natuurlijk beter zijn maar daar zijn dan weer andere nadelen aan.

Ik denk dat Phaethon best eerst de capaciteit van zijn Elco's eens kan berekenen en dan verder testen om te zien hoeveel keer hij ze moet gaan overdimensioneren.


Hebben we eigenlijk wel een idee hoe groot die elko's moeten zijn? De ankerweerstand is maar een paar ohm (op zijn hoogst). Je moet dus wel aardige elko's hebben om voldoende lading op te slaan (RxC en na 5 RC tijden leeg. Bij Ra=1 Ohm en C=10F, heb je een RC tijd van 10sec. Als de benadering klopt). Volgens mij moet je knotsen van elko's hebben en dat lijkt me voor het gewicht niet goed!!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
High-Voltage
Artikelen: 0
Berichten: 388
Lid geworden op: za 19 mei 2007, 19:44

Re: Zonnecellen naar accu

0.1A bij 4V heeft de TS megedeeld. Dus iets van 30-40 ohm.
Gebruikersavatar
Ruben01
Artikelen: 0
Berichten: 2.902
Lid geworden op: wo 02 mei 2007, 18:10

Re: Zonnecellen naar accu

0.1A bij 4V heeft de TS megedeeld. Dus iets van 30-40 ohm.
Jep, maar hij was wel zijn stroom parallel aan het meten en zijn spanning in serie dus ik weet niet of deze waarden betrouwbaar zijn. Waarschijnlijk had hij zich gewoon mistypt.

Ik heb wel niet zo heel veel praktische ervaring met motoren maar is 30-40 ohm niet redelijk veel ?

Ik dacht net zoals Franske dat deze maar een paar ohm bedraagt.
High-Voltage
Artikelen: 0
Berichten: 388
Lid geworden op: za 19 mei 2007, 19:44

Re: Zonnecellen naar accu

Als ie echt in parallel gemeten heeft, dan heeft ie gewoon een waarde "nul" gemeten, want dan vliegt gelijk de zekering eruit. Tenzij z'n meter een fout aangeeft van 100mA, maar dat lijkt me een beetje ver gezocht.

Hij heeft waarschijnlijk gewoon bij nullast gemeten.
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Zonnecellen naar accu

De stroom wordt niet alleen bepaald door de ankerweerstand.

Een draaiende motor levert ook een tegen-EMK, hij gaat als generator werken. En de stroom is de aangelegde spanning min de tegen-EMK, en dat verschil gedeeld door de ankerweerstand.
Gebruikersavatar
Ruben01
Artikelen: 0
Berichten: 2.902
Lid geworden op: wo 02 mei 2007, 18:10

Re: Zonnecellen naar accu

klazon schreef:De stroom wordt niet alleen bepaald door de ankerweerstand.

Een draaiende motor levert ook een tegen-EMK, hij gaat als generator werken. En de stroom is de aangelegde spanning min de tegen-EMK, en dat verschil gedeeld door de ankerweerstand.
Daar heb je gelijk in klazon, de ankerweerstand van het motortje zal dus nooit 30-40 ohm bedragen.

Ik denk dat je beter kan rekenen met die 1 ohm die Franske reeds gebruikte.
Gebruikersavatar
Franske
Artikelen: 0
Berichten: 337
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:16

Re: Zonnecellen naar accu

Ik had em al een keer eerder geplaatst:

Afbeelding

Een eerste orde benadering verkrijg je door La te verwaarlozen. Je moet nogal wat dingen weten om nauwkeurige berekeningen te maken. De ankerweerstand kun je gwoon met een Ohmmeter meten.

Volgens mij kun je een motortje niet zonder meer op een Elko aansluiten. Voordat de tegen EMK opgebouwd is heb je alleen de ankerweerstand en dat geeft volgens mij een aardige ontlaadt piek. Zou me niets verbazen als dat motortje in rook op zou gaan.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
Gebruikersavatar
Franske
Artikelen: 0
Berichten: 337
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:16

Re: Zonnecellen naar accu

Ter leering ende vermaak zie de bijlage!

Vooral de stroom en toerenkarakteristieken zijn interessant.
Bijlagen
Praktikum_Servotechniek_verslag_Opdr2_v3
(226 KiB) 596 keer gedownload
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)
Gebruikersavatar
Ruben01
Artikelen: 0
Berichten: 2.902
Lid geworden op: wo 02 mei 2007, 18:10

Re: Zonnecellen naar accu

Franske schreef:Ik had em al een keer eerder geplaatst:

Afbeelding

Een eerste orde benadering verkrijg je door La te verwaarlozen. Je moet nogal wat dingen weten om nauwkeurige berekeningen te maken. De ankerweerstand kun je gwoon met een Ohmmeter meten.

Volgens mij kun je een motortje niet zonder meer op een Elko aansluiten. Voordat de tegen EMK opgebouwd is heb je alleen de ankerweerstand en dat geeft volgens mij een aardige ontlaadt piek. Zou me niets verbazen als dat motortje in rook op zou gaan.
Da zou inderdaad wel eens kunnen gebeuren.

Dan zal er toch moeten gewerkt moeten worden met batterijen en een IC zodat deze snel kunnen geladen worden.

Misschien laat Phaethon binnenkort nog wel eens iets van zich horen.
High-Voltage
Artikelen: 0
Berichten: 388
Lid geworden op: za 19 mei 2007, 19:44

Re: Zonnecellen naar accu

Ruben01 schreef:Daar heb je gelijk in klazon, de ankerweerstand van het motortje zal dus nooit 30-40 ohm bedragen.

Ik denk dat je beter kan rekenen met die 1 ohm die Franske reeds gebruikte.
Die 30-40 ohm fictieve weerstand is m.i. ook enkel in nullast, daar ik nergens kan opmerken dat de TS de motor belast heeft tijdens zijn meting.

Terug naar “Elektrotechniek”