Geef dan eens eerst duidelijk aan bij welke stap je nu vast zit.Zou je het misschien voor willen ik kom er niet uit!
Rechts onder je bericht, een knop "wijzig".p.s. waar zit de edit knop?
Geef dan eens eerst duidelijk aan bij welke stap je nu vast zit.Zou je het misschien voor willen ik kom er niet uit!
Rechts onder je bericht, een knop "wijzig".p.s. waar zit de edit knop?
Kwartcirkel Verder wel wat ik bedoelde, alleen hoopte ik dat ametim daar zelf achter kon komen...\(\left[ \frac{1}{2} \arcsin{x} +\frac{1}{2}x \sqrt{1-x^2} \right]_0^1=\frac{1}{2} \pi\)<-- oppervlakte halve cirkel.
owja 0 tot 1.Kwartcirkel Verder wel wat ik bedoelde, alleen hoopte ik dat ametim daar zelf achter kon komen...
ametim schreef:Het gaat om mogelijkheid 2. Op daarna van t terug te gaan naar x lukt me niet.
Ik kom dan op:
\(4\cdot\int\cos^2(t)dt=2\cdot\int\frac{1}{2}cos(2t)-\frac{1}{2}dt\)Ik zie nu dat jij de substitie andersom doet:
\(x=\sin(t)t=\sin(x)\)
Op dit punt moet je ook helemaal nog niet terug van t naar x.ametim schreef:Het gaat om mogelijkheid 2. Op daarna van t terug te gaan naar x lukt me niet.
Ik kom dan op:
\(4\cdot\int\cos^2(t)dt=2\cdot\int\frac{1}{2}cos(2t)-\frac{1}{2}dt\)
Ik dacht zo: een goniometrische substitutie is gewoon een speciaal geval van poolcoordinaten.TD schreef:In poolcoördinaten is de oppervlakte van een cirkel gewoon:
\(\int\limits_0^{2\pi } {\int\limits_0^R {rdrdt} } \)Je doet het hier cartesisch, maar wel via een goniometrische substitutie.
Je gebruikt niet expliciet een ander coördinatensysteem, gewoon een (bijzondere) substitutie voor integralen.Ik dacht zo: een goniometrische substitutie is gewoon een speciaal geval van poolcoordinaten.